Alla inlägg den 6 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 6 mars 2015 21:42

japp!! Det blev gott!!!

Pulled Pork enligt recept i förra inlägget...såsen som blir i grytan använder jag inte utan den är till för att smaksätta!!! Och jösses!! Så gott!!
Att servera köttet med några hallon var en lyckträff!! Guacamole och hallon funkade kanon!!! Ostchipsen kunde varit i ugnen (200 grader) lite längre än 8 minuter...de blev inte så krispiga som jag tänkt mig!! Men min ugn är lite så där....
Mannen uppskattade efterrätten, pannkaka med nötchokladcreme o hallon, jag vispade ihop ett ägg med en halv dl grädde och 1,5 tsk fiberhusk, stekte i kokosolja (utan smak) på båda sidor, ett tips: gör flera små istället för en som täcker hela stekpannan...svårt o få den stora att hålla ihop när den ska vändas!! Till pannkakan/plättarna serverade jag en crème gjord på lika delar Lindahls kvarg med smak av nötchoklad och Smetana och några halvtinade hallon!!
I morgon ska jag göra en rätt på kyckling, färska champinjoner, soltorkade tomater och bacon....fantastiska ingredienser som ger fantastiska smaker!!!
God Natt!!

Av Carry Jiewertz - 6 mars 2015 11:45

Idag lagar jag rasande god mat hela dagen...
Jo!!! Faktiskt!! Fast den sköter sig själv ända tills strax före servering ikväll.
Före jul inhandlade jag en Crock Pot för att kunna tillaga kött på låg temperatur under lång tid, min ugn är nämligen så smart...eller korkad...välj själv...så den stänger av sig efter sex timmar!! Första gången jag skulle göra Pulled Pork i ugn så satte jag in grytan över natten i 12 timmar...när jag gick upp på morgonen hade jag en klump halvrått kött som inte gick att använda. Suck!!
Men nu backar jag tillbaka lite o tar tråden om hur det går för mig med LCHF....tappar jag några kilo...
Japp!! Sedan starten för ca ett halvår sedan har jag minskat med femton kilo och är nu tre-fyra kilo från min målvikt! Wohoooo!
I början gick det rasande fort, sex kilo på tre veckor och sen stod jag still länge länge lääääääänge o höll på att ge upp! Men jag hade läst att man i början tappar mycket vätska för att sedan börja bränna fett, vilket visade sig stämma. Så jag fortsatte att äta gott o må bra! För oavsett om jag skulle gå ner eller inte så var mitt primära mål att må bättre och slippa blodsockerfall och dumping. Vilket jag ju gjorde.
Mannen min som hakar på iom att jag lagar maten här hemma har också han slarvat bort femton kilo och mer lär det bli!! YEY!!
Så fortsättningsvis tänker jag dela med mig av mina tankar kring min viktresa och recept på god och vällagad mat som jag mår bra av!

Pulled Pork 6 portioner ca

Jag gör en kryddblandning som räcker till en fläskkarré på ca 1,3 kilo (Fast jag brukar göra en tredubbel sats o ha i burk, passar som tacokrydda också så klart)
1 tsk av vardera:
Spiskummin
Paprikapulver
Vitlökspulver
Lökpulver
Chilipulver

Drygt en halv matsked salt

Och 1,5 krm av vardera
Cayennepeppar
Svartpeppar
Chipotle

Gnid in karrén runt om och lägg i gryta. Har du inte en Crock Pot så använd en lergryta eller gjutjärnsgryta med ugnståligt lock eller liknande.

Sen blandar jag en dl ketchup stevia (alternativt Ica Gott Liv Chilisås) med 1 tsk chipotlepaste, 1/2 el vatten och en msk whiskey
Häll detta över steken o starta Crock Poten på låg värme och låt stå i åtta timmar. Eller i ugn 100g i åtta timmar.

Efter åtta timmar är den klar o helt ljuvlig. Lägg upp på serveringsfat och låt var och en dra loss bitar.

Till detta serverar jag en Chipotlemajonnäs - blanda majonnäs med valfri mängd chipotlepaste.
En guacamole gjord på 2 avokado, en halv dl smetana eller crème fraîche, ett par tsk het tacosås, lite salt, en vitlöksklyfta eller två och lite citronsaft. Mixa allt till en slöt kräm.

En blandad sallad med tomat o gurka och några bondbönor samt granatäpplekärnor. Det hår inte att beskriva hur gott det är med det syrliga i kärnorna till detta. Ikväll har jag inget granatäpple utan tänker testa med halvtinade hallon.

Ostchips till är gott! Riv stark ost o lägg i små högar på bakplåtspapper o grädda i ugn 200g i 6-10 minuter, det är gott att toppa chipsen med lite chiliflakes eller cayennepeppar mm

Vill man ha ett glas rött till så tänk på sockerhalten, mindre än 3g/liter är att rekommendera, gärna ett mjukt & bärigt som Torres San Valentin, ekologiskt som kostar 69kr

Idag har jag även provlagat en supergod efterrätt/mellanmål.

Pannkaka med hallon och nötchokladcreme

Inte världens vackraste pannkaka då jag stekte smeten som en hel pannkaka, bättre att göra fyra små plättar...

Vispa ihop ett ägg med en halv dl grädde och en och en halv tsk fiberhusk. Låt detta svälla medan du sätter på spisen med kokosolja i en stekpanna, jag tycker det blir bäst med olja utan smak, stek på båda sidor på medelvärme tills den/de är gyllene och frasiga.
Till detta rör jag ihop lika delar av Lindahls Kvarg med nötchokladsmak (utan tillsatt socker men innehåller sötningsmedel) och Smetana, toppar med några halvtinade hallon och sen är det bara att njuta! Jag kan tänka mig att även kvargen med limesmak passar bra till pannkakan o hallonen, att jag blandar med Smetana är så klart för att få upp fetthalten o därmed inte behöva äta mer än kanske en matsked.

Ha en trevlig fredag!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards