Direktlänk till inlägg 7 november 2015

Dragonkyckling och chokladmousse

Av Carry Jiewertz - 7 november 2015 15:09

Lördag....värk i kroppen och tråkväder...då får man försöka muntra upp sig med lite god mat...så jag kokade ihop en sagolikt god kycklinggryta.

Lördagslunch
4-6 portioner, beroende på hur hungrig man är

900 g färsk kycklingfilé
3 msk stark ajvar relish
2,5 dl grädde
2 dl crème fraîche
1 msk kycklingfond
1,5 msk soja, gärna glutenfri
1 vitlök solo eller 3 vitlöksklyftor
1,5 tsk torkad ramslök
1 msk dragon
Salt, peppar
Riven parmesanost till serveringen

Skär filéerna på längden i tre delar, fräs i smör och olja. Klicka i ajvar, pressad vitlök och häll på grädde och crème fraîche, fond, soja och kryddorna.
Koka under lock 5-10 minuter, kolla så kycklingen är genomstekt.

Servera med kokt brysselkål med smör och strö över parmesan på kycklingen vid serveringen.

Till kvällen blir det räkor och majonnäs och en chokladmousse till efterrätt.
Jag älskar mascarpone o använder det mycket i mina efterrätter...minns du syrlig cheesecake med hallon....mmmm
Igår knåpade jag ihop en mousse som smakar mumma!

Den är mäktig så jag tycker det blir minst 6 portioner...kanske fler...

Vispa 3 dl grädde och rör ner 100 g mascarpone samt två äggulor.
Smält 50 g mörk choklad med mintsmak och 50 g 86% choklad, kör på låg effekt i micron 30 sekunder i taget o låt den bara precis smälta så den inte blir för varm, skulle det vara så att den blir för varm så låt den svalna lite innan du försiktigt vänder ner den i grädden.
Lägg upp i portionsformar o ställ i kylen minst tre timmar.
Jag lovar att det smakar himmelskt gott! Jag provsmakade den igår och var nöjd efter tre skedar...så gör hellre många små portioner...
Ett alternativ till mintchokladen är ju mörk choklad med lakrits....oj oj det måste jag prova....men eftersom mannen min inte gillar lakrits så blev det mint...

Ha en fortsatt trevlig helg!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards