Direktlänk till inlägg 22 oktober 2015

På benen igen

Av Carry Jiewertz - 22 oktober 2015 18:45

Insjuknade i en förkylning i tisdags...blev helt däckad....inte orkat laga mat...tur det finns ost, skinka, ägg, korv, grädde....
Idag har jag inte gjor många knop men lyckades ändå laga till lite mat...
Vitkål!!!! Har du upptäckt vitkål???
Så användbart, nyttigt och framförallt GOTT!!
Idag tog jag fram ett mellanstort vitkålshuvud, sparade 400 g till huvudrätten och gjorde vitkålssallad på resten.

Vitkålssallad

Strimla vitkålen med hjälp av matberedaren eller osthyvel
Lägg i en bunke och häll på kokande vatten, rör om, häll av vattnet efter ett par minuter och "krama" ur vätskan
Häll på en blandning av lika delar god olja och äppelcidervinäger, salta, gärna med himalayasalt och ha i mycket grovmalen peppar, jag har en kvarn med olika sorters peppar i...svart...vit...grön...rosé...
Rör om så att allt blandas och smaka av, jag gillar när det är mycket peppar i!!

Huvudrätten blev en gratäng med köttfärs, salami, vitkål, sambal oelek, vitlök....ja ja recept kommer...

Jag skar vitkålen (400g) i grova bitar och stekte dem i gjutjärnsgrytan i snör och olja, skivade en gul lök o lät den fräsa med samt en vitlök solo (har du inte solo så ta 2-3 klyftor vanlig)
Sen la jag i 400 g nötfärs
100 g god smakrik salami i bitar, 2 msk tomatpuré
Fräs tills all färs fått färg
Ha i 1 tsk (eller mer) sambal oelek
1,5 tsk av en kryddblandning jag köper på marknad, Cubablandning, innehållet är rätt likt tacokrydda, den innehåller inte salt eller några andra tillsatser
2 tsk salt
Rör om och tillsätt 2 dl grädde och 1 dl crème fraîche
Koka upp och smaka av

Lägg hälften i en ugnsfast form, strö över 1 pkt Ica Basic salladsost i smulor, eller fetaost
Täck med resten av köttfärsröran
Skiva över en stark lagrad ost, jag tog västerbottenost

Gratinera i 220 grader i 20-30 minuter tills osten är gyllene och bubblig.
Servera med grönsallad eller vitkålssallad.

MUMS!!

Det blev fyra rejäla portioner av gratängen!!

I övrigt är jag i sorg....
Bytte dator o fick en Mac...tänkte den skulle funka bra med min iPad o min iPhone...
Synkroniserade den med min iPad....och alla...precis ALLA dokument jag gjort i Pages är borta....finns inte i molnet...finna ingen stans...och där jade jag min receptsamling....alla recept jag skapat sedan jag började med LCHF i september 2104
SUCK!!!
Finns det nån duktig där ute som kan hjälpa mig så tar jag tacksamt emot hjälp...killarna/tjejerna på 3 kunde inte....
SUCK.....MEGASUCKKKKKKK.....
Mitt mobilnr är 0706528917 ring mig om du har lösningen på mitt problem....alltså just det här dokumentproblemet....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards