Alla inlägg under april 2015

Av Carry Jiewertz - 30 april 2015 21:27

När jag fyllde år så fick jag frukost för två på Café Java i Örebro, älskar det stället...så trevliga, tillmötesgående och när jag kommer med udda önskemål så är det aldrig nåt problem!!
Idag åkte vi dit för frukost!!

"Fuskade" lite och bad om glutenfritt bröd....ett medvetet val!! Fick ett par skivor som vi la i deras rost...mmm smöret smälte, ost...skinka...färskost med gräslök...gurka och tomat o lite salami....
Satt där med mannen min och njöt av maten och livet...kollade över hans axel och skrek: DET BRINNER!!!
Jo!! Det brann faktiskt!! I ett par brödskivor som kom ur brödrosten...en sån där rost där brödet inte bara trycks ner utan det cirkulerar...ja ja jag vet inte hur jag ska beskriva det...men man lägger i brödskivorna som "rullar runt och kommer ut på andra sidan upp och ner" (jo så beskriver mannen det)
Ja ja...hur som helat...brandkåren behövde inte komma för jag skrek!!! SKREEEEEEK!! Japp!!
Java i Örebro är ett toppenställe oavsett om man kommer för frukost, lunch eller fika...

Omelett....bacon...kokt ägg...pastrami...färskost med gräslök...skinka...ost...grönsaker...jag behövde inte äta förrän kl 20 i kväll....mätt och nöjd!!!
Till kvällen blev det "Falsk Pizza"
Låter galet...men såååå gott!!
Jag hyvlade en mild, neutral ost o la på bakplåtspapper, sen rörde jag ihop tacosås, med låg kolhydrathalt (jag har köpt på Netto, tro det eller ej) tomatpuré och oregano och så smetade jag ut det på osten, på med salami, lite rökt skinka, färska champinjoner och ett par varv med svartpepparkvarnen, på med ett lager ost med lite mer smak, typ en lagrad prästost.
Gratinera i ugn 220g 15-20 minuter
Såååååååååå gott!!!
Om jag hade tänkt på det i tid så hade jag så klart gjort min goda pizzasallad!! Återkommer med det receptet!! Fast...jag har ju delat det förut...
Glad Valborg...eller vad säger man....

Av Carry Jiewertz - 29 april 2015 22:30

ikväll blev det galet god vardagsmat!!
I helgen stod de utanför Cooo Forum och bjöd på grillad korv från Värmlands Chark...såååå gott!!!
Jag köpte flera sorter...Skogshuggarkorv, ost&baconkorv, smal kabanoss och en korv med Jalapeno
Här blåste det isande vindar så jag körde korven i ugnen på grill!
Der blev Skogshuggarkorv och den med ost o bacon

Skogshuggarkorven är en mörk, mustig korv och jag tycker den är sååååå god...
Men!!! Den med ost och bacon var faktiskt ännu godare!!!

Vitkålsmos....

När jag kollade med mannen min för o höra om hans önskemål så sa han: vitkålsmos....för ditt (alltså mitt) är godare än potatismos ??
DET är toppbetyg!!!
Vitkålsmos är sååå enkelt att göra!
Koka upp vatten och salt i en stor kastrull.
Skär 800g vitkål i bitar o lägg ner i det kokande vattnet, låt sjuda ca 10 minuter, häll av vattnet
Klicka i 75g smör (jo!! SMÖR) och mixa till en slät konsistens och smaka av med salt och peppar!!
Sååååå gott!!!

Av Carry Jiewertz - 27 april 2015 22:21

idag experimenterade jag lite då jag insåg att mina rabarberplantor växer som ogräs....jag flyttade mitt lilla ynkliga rabarberstånd för ett par år sedan och delade upp det på fyra stora krukor...de stortrivs och överlever vintern väldigt bra...så idag skördade jag de första underbara rabarberstjälkarna

Jag tog 10-12 stjälkar och skar dem i små bitar, sen tog jag en stor stekpanna o en rejäl klick med smör och fräste på rabarbern, kryddade med 1 tsk kardemumma, helst kärnor som du mortlar, och en tsk kanel, lät allt puttra på låg värme tills rabarbern var mjuk, smakade av o hade i ca 1/2 msk sötströ...där får man smaka sig fram...vi tycker ju olika...jag gillar inte sött längre...
Fördela rabarberna i fyra prortionsformar eller i en större form.

Du behöver inte smörja formarna!
Sen tog jag 50 gram rumsvarmt smör, 1,5 dl mandelmjöl och 0,75 dl kokosflingor o blandande ihop med elvisp till en smulig massa, smaka av o tillsätt sötströ, jag tog ca 1/2 msk
Fördela smulat över rabarberna och grädda i ugn - 190 grader ca 30 minuter Beroende på ugn...den ska bli lite knäckig i konsistensen...jag kollade efter 20 minuter o då var den degig...

Under tiden vispade jag ihop en sorts vaniljsås...

Vispa 2 dl grädde i en skål
I en annan skål vispar du 2 äggulor med innehållet från en vaniljstång...eller motsvarande vaniljpulver (inte vaniljsocker)
Rör ihop allt och smaka av, söta om du tycker det behövs...

Nu har jag smakat på mitt experiment...och jag kunde ha sötat rabarberna lite till...men gott var det!!
Det får bli desserten på min Temadag om LCHF då vi ska laga en buffé för vårens och sommarens fester!
Du vet väl att du kan anmäla dig?
När: 9 maj kl 10-16 ca
Var: hos mig i Sannahed ( http://boifridhem.se för vägbeskrivning )
Kostnad: 500kr
Anmälan: jiewertz@me.com
Max sex deltagare

Av Carry Jiewertz - 24 april 2015 18:10

japp!! Nu har jag bestämt datum för en Temadag om LCHF!! Det blir den 9:e maj här hemma hos mig i Gränby, i utkanten av Sannahed, fem kilometer från Kumla, 25 km söder om Örebro...Örebro ligger i Närke...Sverige...ja ni fattar...
Innehållet blir: Buffé för vårens och sommarens fester!
Vi kommer att laga till en läcker buffé som helt klart kommer att uppskattas även av dem som inte äter enligt LCHF!
Självklart avslutar vi dagen med att njuta av det vi lagat!!
Mer information kommer vad gäller kostnad samt exakt tid, jag gör detta i samarbete med Studiefrämjandet.

Så här tänker jag angående en buffé som ska funka för alla:
Ingenting som innehåller gluten, pasta, potatis, bröd mm
Fräscha råvaror
Goda röror
Nyskapande, inte bara sånt som de flesta serverar...man ska bli överraskad och glad!!
Bra grönsaker, dvs ovanjord
Det ska finnas något även för dem som inte tål laktos eller mjölkprotein

Är du intresserad så mailar du till mig på jiewertz@me.com - jag kommer att ta emot sex deltagare denna gång och tre är redan anmälda...först till kvarn...

Tillbaka till nuet!!
Idag tog vi fredagsmys lite tidigt då mannen min är borta i kväll, medan jag lagade maten så monterade han vitrinskåp...

Jag hade förberett fläskkarré för att grilla...men jösses så kallt det var...så jag tog o la den i stekpannan istället.
Den hade legat i marinad i två dagar o var fantastiskt mör, marinaden gör jag så här:
Till ca 1-1,5 kilo kött/kyckling
1 dl neutral olja
1/2 dl glutenfri soja
1/2 chilisås med mindre socker eller ketchup stevia
Svartpeppar
1-2 pressade vitlöksklyftor
Örtkryddor, t ex oregano

Rör ihop och lägg i köttet, använder man t ex nötkött som behöver möras så har man även i lite vinäger.

Idag serverade jag stekt röd paprika, champinjon och tunt skivad vitlök, fräs i olja, tillsätt Himalayasalt och i slutet lite vatten
Sås: jag blandade lika delar färskost med vitlök och crème fraîche (ja jag kände mig lat idag)
Köttet stekte jag i olja och smör efter att jag torkat av marinaden, kryddade lite extra med salt, paprika o peppar och sedan skar jag köttet i bitar...behöver jag säga att det blev gott??
Mmmmm
Men nu ska jag sätta mig och detaljplanera temadagen där vi ska laga en god festlig buffé - och du vet ju vad du ska göra om du vill vara med...skynda dig med din anmälan!!

Av Carry Jiewertz - 19 april 2015 17:18

...vilken underbar vårdag det varit här i Närke i dag, sol, värme uppemot 18 grader, vi har gått en härlig långpromenad med alla hundarna innan vi satte igån med att räfsa mera löv...
Just nu har vi två extrahundar så det är lite stök o bök för o få till foto på alla...

Efter lövräfsning smakade det gott att grilla i vårsolen.
Idag blev det köttfärsbiffar med bacon, en Kryddkorv med persilja och grönpeppar, sallad, aioli och Ajvar Relish o några färska jordgubbar

Jag tog 400 g ekologisk nötfärs och blandade i lite salt, inte fullt en tsk, ett par varv med pepparkvarnen, 2 msk stark ajvar och 2 tsk sambal oelek, formade sex avlånga biffar o lindade en baconskiva runt varje och trädde upp på spett.
Korven lindade jag även den i bacon.
Aiolin...ja där fuskade jag idag...tog en köpt majonnäs, ca 1 dl till oss två, pressade i två vitlöksklyftor, hällde på lite vitlöksolja för att ytterligare förstärka vitlökssmaken och så en nypa flingsalt, det blev såååååå gott!!

Jag orkade två biffar och en halv korv

Jag älskar att äta utomhus, vet inte varför men jag tycker allt smakar bättre ute...

Oops det ser ut som att biffarna är brända men det är skuggor...som tur är...men jag gillar när det blir ordentlig yta på det grillade, men inte bränt så klart!!

Just nu har jag en period då jag återgått till att enbart dricka fettkaffe på morgonen, till en mugg kaffe (dvs två koppar i bryggaren) så mixar jag i 1 msk smör, 1 msk kokosolja utan smak (jag gillar Cocosa den bruna burken), en äggula och en skvätt grädde eftersom jag vill ha den smaken. Använd mixerstav så att fettet inte ligger på ytan o guppar....

För mig fungerar det utmärkt att dricka frukost, jag la till äggula för att den är så fullspäckad med nyttigheter, på en mugg fettkaffe står jag mig lätt fem timmar...idag när vi hållit på o grejat en massa så gick det 6,5 timme innan jag åt och jag hade ändå inte "dippat" som jag gjorde innan LCHF!!

När jag började med LCHF i mitten av september 2014 så var det i första hand för att kolla om jag skulle må bättre, jag hade dagligen minst ett rejält blodsockerfall, ofta två pga kosten...jag fick blodsockerfallen ca en timme efter frukost på kaffe och två mackor...jag fick alltid bära med mig en banan som var det snabbaste sättet att få upp blodsockret...

Jag är Gastric By Passopererad sedan nov 2007 och blodsockerfall samt dumping (den enkla beskrivningen av vad dumping är, är att mat spolas ut direkt i tarmen och så blir man skitdålig, skakar, svettas och det känns som att man ska dö) var något jag helt enkelt trodde jag var tvungen att leva med!!
Suck!! Tänk om dietisten hade informerat lite bättre och sagt att du bör undvika kolhydrater för du mår inte bra av dem...men nej...det enda jag fick veta var att jag inte skulle äta spagetti och räkor för att det kunde fastna i den trånga passagen mellan matstrupe o magsäck, dessutom borde jag undvika vitt bröd...men varför sa man inte...antagligen för att det inte innehåller någon näring överhuvudtaget!! Och så skulle jag äta fem sex gånger per dag...

Under åren efter GBP så har jag fått ligga med järndropp pga järnbrist, inte ens järn i depåerna hade jag. Mitt hjärta flippade ut pga järnbristen, dvs det orkade inte slå som det skulle, sprutor hit o dit o en massa tabletter...
Vet du!!! Mina värden är idag toppenbra!!! Så glad och nöjd!! Dessutom har jag ju inte haft ett endaste blodsocker fall eller dumpat mat ut i tarmen sedan starten med LCHF i september!!!

YEY YEY YEY

Så nöjd!!! Mår gott och äter gott!! Och har gått ner de kilon jag la på mig igen eftersom jag - trots operation - gick upp i vikt pga dåliga matvanor!! Jag kunde, som jag berättat förut, leva på kanelbullar, kaffe och smörgås...inte nån särskilt hälsosam diet!!

nu äter jag grönsaker varje dag, vilket hörde till ovanligheten förut...så det är klart att min kropp mår bättre!!

YEY!!

Av Carry Jiewertz - 16 april 2015 18:01

Jo det har varit suuuuperkallt, blåsigt men soligt idag så vi bestämde oss för att fira nya bilen med att grilla sånt som vi älskar...

Nä....inte grilla bilen...men jag är så glad över att äntligen ha en mindre risig bil som jag inte behöver vara rädd ska explodera rätt som det är...den gamla hade läckande bensin, skeva bromsskivor, nåt fel som gjorde att den lät som ett reaplan som går in för landning och fyra långa sprickor över hela vindrutan...och...jo...rost...rost...rost...bilfir
man ville inte byta in den gratis ens...då fattar ni...
Så HURRA!!! Jag kan ta mig till affären o handla allt jag behöver inför planerad Temadag om LCHF...återkommer med exakt datum när jag stämt av med Studiefrämjandet...
Men så här långt så kan jag säga att jag tar emot max 6 deltagare och det blir en lördag och jag bor 2,5 mil söder om Örebro....det kan vara bra att veta att jag har hundar så är man allergisk mot dem så ska man inte anmäla sig...

Nej...men åter till grillningen idag...
Jag förberedde maten...
Skar tjocka skivor av fläskfilé och penslade på Ramslöksolja och kryddade med Grillblandning från Kryddhuset, bara bra ingredienser...dvs inget socker eller E-ämnen...salt, paprika, vitlök, koriander, oregano mm köpte det i en kvarn idag och den var god!!
Sen penslade jag olja på stora champinjoner, röd paprika i bitar, trädde upp vitlöksklyftor med skalet på på träspett och några tomatklyftor. Skivade lite halloumi och penslade med vitlöksolja...sen grillade mannen det på kolgrill, tyvärr fick vi gå in och äta då det var alldeles för kallt och blåsigt ute...men grillat är ändå godast!!

Serverade med en klick Ajvar Relish med endast 5,7g kolhydrater per 100g och en klick Lohmanders Hot Bearnaise, till Halloumin är det gott med jordgubbar eller vattenmelon...båda har 8g kolhydrater men jag äter inte superstrikt så för mig är det OK att t ex äta tre jordgubbar.

Den här hittade jag på Willys, den var ganska mild i smaken så jag ska hotta upp den med lite sambal oelek nästa gång då jag gillar hetta i maten...
Nu längtar jag efter värme så jag kan flytta ut matlagningen, vi ska lägga ett trädäck under paviljongen och jag planerar för att ha grill, avlastningsbord och färska örter och grönsaker där
Att grilla är ju enkelt och väldigt bra för de som inte tål t ex laktos eller mjölkprotein, det finns ju så mycket goda tillbehör som funkar även för dem...jag gillar Lohmanders såser, deras Salsa t ex är såååå god med mycket smak!!

För att vara importerade jordgubbar så måste jag säga att de smakade väldigt gott! Lagom söta och en fyllig jordgubbssmak, jag brukar inte köpa jordgubbar innan det finns svenska men de var faktiskt både goda och skapligt billiga!!

Av Carry Jiewertz - 15 april 2015 19:37

I dag har jag förberett för onsdagsmys med mannen min, det blir Tacos på mitt sätt...ingen tråkig köttfärs här inte!!
Jag börjar med att skära 500g fläskkarré i små kuber och lägger dem i en gryta och täcket med vatten o i med en tsk salt
Köttet räcker till tre-fyra personer...

Koka upp under lock och låt sedan sjuda tills vattnet är borta, känn efter med en gaffel om köttet är så mört så det faller i sär annars häller du på lite vatten till o kokar en stund till...det tar ett par timmar minst så förbered i god tid...
Under tiden förbereder du tillbehören...
Jag köpte färdigskivad ost idag som jag halverade o la ut på plåt, kryddade med den här kryddan

In i 230g ugn ca 8 minuter, låt svalna på plåten, vill du så kryddar du med Taco-krydda (utan socker...gör egen...det blir godast) det blir frasiga goda chips till Tacosen
Sen gör jag två såser:
En på Crème Fraîche som jag kryddar med samma krydda som jag har på osten samt lite extra salt, gärna Himalayasalt
Den andra gör jag så här:
1 avokado, mosa grovt med gaffel, tillsätt 1/2 dl crème fraîche, 1-2 msk Lohmanders Salsa eller annan het salsa utan en massa tjafs i, lite salt och en vitlöksklyfta o en skvätt limejuice - mixa till en slät creme och lägg sedan i avokadokärnan så blir den inte missfärgad och tråkig!! Bra tips va!!
Till oss två ikväll har jag finhackat en kvisttomat och ca 10 cm gurka, sen lite grön sallad och ev lite hackad rödlök, riven ost är ju gott även fast jag har ostchips...

När fläskkarrén är så mör så den faller sönder fräser du den i smör och kryddar med antingen Taco-krydda eller Fajitas-krydda, jag var lat idag o köpte färdig Fajitas-krydda utan socker o andra tillsatser, finns i de flesta välsorterade butiker

Jag äääälskar Tacos på det här sättet...det enda jag kan sakna är lite majs...men allt annat är så gott så jag glömmer bort det när jag väl sitter där och äter...
Ha nu en trevlig onsdagskväll, jag tänker fira dagens bilköp med ett glas rött!!

Av Carry Jiewertz - 14 april 2015 17:16

Vitkål kostar ju oftast inte särskilt mycket och är ju så otroligt användbart och gott och nyttigt....
Jag gör ofta en vitkålsgratäng och serverar till kallskuret med en sallad till.

Men idag provar jag nåt nytt...

VITKÅLSGRATÄNG med kassler, ost och heta kryddor

Strimla 1/2 mellanstort vitkålshuvud
Hacka 1 gul lök
Krossa 2-3 vitlöksklyftor

Fräs detta i en rejäl klick med smör och tillsätt sedan

3 dl grädde
1,5 dl crème fraîche
1 msk tomatpuré
2 tsk sambal oelek
2 nypor torkad ramslök eller någon annan torkad ört
1-1,5 tsk Salt
Nymalen svartpeppar

Låt puttra ihop under lock ca 10 minuter, smaka av och häll upp i en gratängform. Jag tycker om het mat så jag tar gärna lite till av kryddorna...man kan även ringla en smaksatt olja över innan man sätter in formen i ugnen.

Skär 200 g kassler i tunna skivor och lägg ovanpå vitkålen
Hyvla eller riv så mycket ost så att det täcker formen

Grädda i ca 20-25 minuter i 220 grader ugn tills osten är gyllene och bubblig

Toppa gärna med frön t ex sesamfrön eller solrosfrön för extra crunch!!

Smaklig måltid! Här går gratängen strax in i ugnen i väntan på att mannen kommer hem från jobbet.

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards