Direktlänk till inlägg 4 januari 2016

Bönpasta med krämig tomatsås

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat!
Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha gått ner totalt 55 kilo så fanns det rätt mycket löst skinn...de sista 20 kilona har rasat tack vare att jag la om kosten till LCHF!
På sjukhuset försökte jag hålla mig till LCHF och lyckades för det mesta, jag bad om gluten- och sockerfritt vilket fungerade bra och så bad jag alltid om lite extra fett och grönsaker.
Jag blev kvar längre än planerat då jag hade så starka smärtor efter operationen att de första tre dagarna kunde jag inte ens ta mig till toa på egen hand...men i övrigt gick operationen bra och jag ser fram mot att kunna köpa kläder utan att få den jobbiga valken runt höfterna. Nästan två kilo hud togs bort!

När jag väl kom hem, den 27 december, så var inte prio ett att laga mat utan att kunna gå ut en kort sväng varje dag utan att svimma, så maten har maken fått stå för och tyvärr har det blivit mycket take-away och färdig mat. Som tur är funkar ju alltid ägg och min matlust har inte direkt varit stor.
Men idag kände jag äntligen lusten och längtan efter att laga lite mat så!!
Bönpasta med en galet god tomatsås fick det bli!

Till två portioner

Fräs 2 msk tomatpuré i en god olja
Finhacka 2-3 vitlöksklyftor och låt dem fräsa med
Mal ner lite chili

Just nu är de här kryddorna mina favoriter, jag köpa dem på Världsbutiken i Hallsberg.

Till såsen använde jag Zulu.
Sen hade jag i en halv till en burk passerade tomater och ca 2 dl grädde, 1-2 tsk torkad basilika, en nypa svartpeppar och så lät jag allt puttra utan lock i ca 15 minuter.

Stek ett paket bacon i ugn, lägg ut skivorna på bakplåtspapper och sätt in mitt i ugnen på 225 grader i 12-15 minuter.

Skär det färdigstekta baconet i små bitar och rör ner i tomatsåsen, låt puttra ca 15 minuter till.

Under tiden gjorde jag en tomatsallad på Romanticatomater, en halv liten gul lök, ramslöksolja, lite pressad citron och några varv med Kariba Sunset, tomat och olivkrydda som är fantastiskt god, lite himalayasalt och toppade med persilja.

Smaka av såsen, jag tillsatte inget salt då baconet tillför tillräcklig sälta, men ibland gör jag denna såsen med tonfisk istället och då behöver man tillsätta lite örtsalt.
Koka ett halvt paket bönpasta och rör ner i den färdiga såsen.

Klart!!

Servera med lite riven ost.
I karaffen har jag bubbelvatten, en halv citron och ca en cm tunnskivad ingefära, läskande, nyttigt och gott!!

Smaklig måltid!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Av Carry Jiewertz - 15 november 2015 19:42

Härligt solig dag idag, tog äntligen tag i att börja höstfixa i trädgården, SPA-badet skulle tömmas, möbler o hängmatta mm flyttas in...vi kom en bit på väg innan mannen drog iväg på sin MC till nåt Bikerevent inne i Örebro och jag tog våra tre hunda...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards