Alla inlägg den 17 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 17 mars 2015 19:06

Japp idag lyxar vi till det, fick tag i jättefint kött till bra pris så det blev Rostas med smörstekta champinjoner några tomater som jag stekte på lite också och till det en gratinerad broccoli.

Gratängen gjorde jag så här:

2 portioner...eller tre...beroende på hur hungrig man är....

Ansa och skär en bukett färsk broccoli i bitar, jag använder även stammen, koka upp den ett par minuter i lättsaltat vatten och häll av och försök få ur så mycket vätska som möjligt. Lägg broccolin i en liten ugnsfast form.
Blanda en burk crème fraîche soltorkad tomat/feta med ca 1 dl grädde, en nypa salt och lite nymalen svartpeppar.
Häll röran över broccolin, skiva en god lagrad ost över, jag valde en smakrik cheddar.
Gratinera i ugn 220g ca 15-20 minuter tills osten är gyllene och bubblig.

Förbered köttet, jag älskar ju grönpeppar så jag mortlade en msk och klappade in den i köttet, salt har jag inte på förrän köttet ligger i stekpannan.

Fräs champinjoner och några tomater i smör med lite olivolja i, krydda med salt och lite vitpeppar. Ta upp och lägg på tallrikar.
Hetta upp stekpannan ordentligt och stek köttet så som du vill ha det, salta inte innan du vänder på det. Jag har lärt mig tycka om kött som inte är genomstekt så ett par minuter på varje sida åker för mig.
Medan jag svänger ihop resten så lägger jag köttet inlindat i folie.

Häll lite vatten i pannan o vispa ur skyn, till två personer har jag sedan i ca 1 dl crème fraîche och en liten gnutta soja, äter du inte soja så kanske du vill ha i lite salt...

Ät och njut!!

Visst är det härligt att unna sig lite lyx i vardagen, men i morgon får det bli nåt enklare på dagen eftersom jag är bortbjuden på ost och vin på kvällen.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards