Direktlänk till inlägg 14 mars 2015

Mello och Smörgåstårta á la min älskade mamma Gunnel

Av Carry Jiewertz - 14 mars 2015 17:18

När jag växte upp så gjorde min mamma en uuuunderbar smörgåstårta som inte innehöll vare sig leverpastej eller majonnäs, vilket ju är rätt ovanligt i smörgåstårtesammanhang!
Jag har alltid älskat fyllningen och så fort nåt ska firas så har jag gjort just denna, Valborgsmässoafton då är den given och nu även på finalen i Melodifestivalen, självklart vid födelsedag mm
Det enda jag ändrat är brödet och att jag inte har rivet äpple ihop med moroten, den rivna moroten kan man självklart byta ut om man äter strikt, det viktiga är att man har något saftigt i botten, riven gurka o ev lite hackad paprika funkar också fint.

Recept på botten delade jag igår men nu kommer recept på fyllningen, och tro mig! Det tar emot att dela detta recept som är bland det godaste jag vet - men nu är det dags!

Bottenlagret:
två små finrivna morötter (ca 100 g) och ca 10 cm grovriven gurka, och lite pressad citron (ta bara gurka o kanske lite paprika om du äter strikt)
Lager 2:
1,5 dl vispad grädde, en burk tonfisk, örtsalt, svartpeppar och ett par matskedar bostongurka, äter man strikt tar man o hackar saltgurka istället
Lager 3:
1,5 dl vispad grädde, en tub böcklingpastej, hackad dill efter tycke o smak
Översta lagret:
vispa ca 1 dl crème fraîche med 1 dl philadelphiaost

Idag garnerade jag med finhackad röd paprika, hackat ägg och färska räkor, sidorna klädde jag med gurkskivor och ostrullar.

Jag har märkt att brödet inte uppför sig som traditionellt bröd, det geggar ihop sig om tårtan får stå till sig för länge så därför har jag satt ihop den några timmar innan den ska ätas, då kan vi nämligen äta resterna i morgon.
Sist gjorde jag tårtan dagen innan den skulle ätas och visst den var fantastiskt god, men när vi skulle äta resterna dagen därpå så var det bara en sörja som inte gick att äta...

Nu häller jag upp ett gott glas rött med en sockerhalt under 3g/liter och önskar er en skön lördagskväll!
Jag kommer att vara bänkad framför TV:n och leker kommentator he he he

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards