Direktlänk till inlägg 10 april 2015

Långsam Fläskfilé

Av Carry Jiewertz - 10 april 2015 16:39

Jag satte just in en Långsam Fläskfilé i ugnen, finns säkert en massa varianter på hur man gör och jag har gjort flera olika.
Idag provar jag detta:
En fläskfilé på ca 1 kilo, jag köpte en Ytterfilé från Sverige, billigare än vanlig filé men blir precis lika god på det här sättet
Salta o peppra filén och lägg den i en smord avlång sockerkaksform
Rör ihop 3-4 dl grädde, 2,5 msk glutenfri soja, 1 msk grönsaksfond, några varv med svartpepparkvarnen, ett kryddmått vitlökspulver och lite torkad oregano
Strö över ca en dl frysta lingon i formen o häll över grädden
Filén ska inte täckas helt!
Strö över örter på filén som sticker upp, denna gången valde jag torkad Ramslök, men du tar vad du gillar. Att strö örter över gör att ytan blir lätt "sotad"
Vill man inte ha det så så kan man täcka formen med aluminiumfolie och när filén är klar smaksätter man såsen efter tycke och smak...
Lingonen tillför både syra och sötma!!


Jag köpte en elektrisk knivslip på Lidl igår och oj vad glada mina knivar blev och så lätt det var att putsa bort hinnorna från filén!!

Glutenfri soja!!

Här är formen klar att gå in i ugnen, sätt ugn på 140-150 grader och låt filén stå inne ca fyra timmar. Köttet blir sååååå mört och gott!
Sila av såsen o koka ihop den lite och smaka av o krydda ev mer...
Jag tänker servera det med en tomatsallad och några råa blomkålsbuketter!

 
 
Jakob

Jakob

10 april 2015 23:08

Blir så gott med långsamt kött!

http://jakobbud.myshowroom.se

Carry Jiewertz

10 april 2015 23:09

Visst blir det!!! Så mört så man inte behöver tugga nästan....

 
Ingen bild

Ulla-Mio

13 april 2015 10:07

Det blev en mumsig söndagsmiddag! Lingonen var pricken över i-et :-)

Carry Jiewertz

13 april 2015 13:56

Visst var det gott med lingon i!! Är man inte så noga med socker så kan man ha i lingonsylt istället...det hade jag innan jag började med LCHF.

 
Ingen bild

Ulla-Mio

2 maj 2015 13:26

Kör en repris på denna jättegoda middag idag :-)

Carry Jiewertz

3 maj 2015 22:14

Härligt!!

 
Ingen bild

Ulla-Mio

23 juli 2015 19:12

Ojojoj, vad jag fick skrolla innan jag hittade "fläskfilén i kakformen" men det är det värt! Tack vare allt skrollet hittade jag ju en del annat som jag glömt bort att komma ihåg ;-)

Carry Jiewertz

29 juli 2015 20:00

Härligt Ulla!!!
Har varit lat bloggmässigt men strax kommer ett inlägg!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards