Alla inlägg den 15 juli 2015

Av Carry Jiewertz - 15 juli 2015 00:30

...men absolut inte mat-torka!!!
Denna sommar...om vi ens kan kalla det sommar...har bjudit på regn...kyla...blåst...regn...kyla...blåst...extrem

värme...regn...kyla blåst...lite sol...regn...
Ja...suck!! Men vi bor i Sverige och kantarellerna växer o frodas...

Kantareller innehåller 3 gram kolhydrater/100 och steker man dem i smör så blir det KANON!!!
Jag plockade gula kantareller igår på hundpromenaden...åkte till skogen idag o plockade mer....
Ikväll serverade jag detta:
Ugnsrostade rödbetor och blomkål: lägg rödbetor i klyftor i en form, strö över flingsalt o ringla över en god olja, sätt in i 230 g ugn i 10 minuter, ta ut o rör om, lägg ner blomkål i buketter, ringla över lite mer olja o en nypa salt...sätt in i ugnen igen...i 10-20 minuter...på lägre värme, samtidigt med laxen enligt följande:
Gnid in laxen med salt, krossad rosépeppar och grönpeppar o lite god olja, sätt in i ugn o sänk värmen till 200
Låt stå i ugn ca 15-20 minuter...använd gärna termometer o ta ut laxen vid 50-55 grader, dvs när laxen har en temperatur av 50-55 grader i mitten...

Laxen på bilden är på ca 600 gram o räcker till tre portioner!!
Till detta smörstekte jag nyplockade gula kantareller...mmmmm

Naturen är fantastisk!! Eller hur!!!
Jag gjorde en god crème på:
100 gram Ica Basic Salladsost - denna ost är sååååå god, krämig och mild men smakrik. 
1 dl crème fraîche
En nypa salt o ett par varv med pepparkvarnen o en skvätt god olja
Mosa osten med en gaffel omrör ihop med övriga ingredienser
Mums!!

Behöver jag säga att jag inte åt upp mer än hälften på tallriken...
Är inte så stor i maten numera!!! Tack LCHF!!

På sommaren gillar jag "latmat" så här blir det kesoröra (keso, majonnäs, hackad paprika, saltgurka o en god skinka,valt o peppar o nån örtkrydda) med sallad, ett kokt ägg o kanske en bit Sesamknäcke...
Drumsticks (dvs kyckling) med sallad o en god sås...
Vitkålsgratäng...Vitkålslåda.... med rostbiff o sallad o saltgurka....

Gör goda röror på Keso...ja ja jag vet...för lite fett...men blanda keso med majonnäs, hackad paprika, hackad saltgurka, hackad skinka, krydda med salt och ordentligt med svartpeppar...servera md en god sallad, lite blomkål i buketter (rå)

Så mycket gott man kan äta under sommaren!!!
Jordgubbar med grädde...eller Rysk Yoghurt...lite solrosfrön o linfrön på det!! ??

Frukosten här består oftast just nu av: kaffe med kokosolja, smör o grädde, ett kokt eller stekt ägg eller yoghurt med bär o lite extra grädde....

Livet med LCHF har verkligen fått mig att njuta av maten!!! Utan ångest!!!
Förra söndagen var jag på födelsedagskalas...med Taco-paj enligt LCHF....marängtårta enligt LCHF....i helgen som gick var vi oxå på födelsedagskalas...med sallad, fröknäcke, kallskuret, goda såser o en blåbärspaj á la LCHF!
Älskar att det finns så mycket gott som även jag kan njuta av!!
På måndag åker jag på Hundträningsläger..."All inclusive" och jag vet att jag kommer att kunna äta enligt min plan...dvs utan onödiga kolhydrater!!
Frukost lär bli: kaffe, kokt ägg, ost och Bregott, grönsaker
Lunch: grönsaker, protein i form av skinka...tonfisk...ost... Fräscha grönsaker, sås gjord på crème fraîche och kryddor
Middag: kött...fågel..fisk...samt grönsaker och sås...visst serveras det potatis...pasta...men jag väljer ju enkelt bort det!!

Jag har inte särskilt svårt att välja bort sånt som jag VET att jag mår dåligt av!! Dvs Socker, gluten, potatis...det är mina främsta "NO NO"

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards