Alla inlägg den 29 augusti 2015

Av Carry Jiewertz - 29 augusti 2015 19:37

blev inspirerad av en maträtt i "Allt om LCHF" Köttfärslimpa!!! Äääälskar köttfärslimpa så här kommer mitt recept på detta:

Ca 6 portioner beroende på hur hungrig man är...jag orkade bara en skiva på ca 1,5 cm...

1 kilo nötfärs
2 ägg
1-1,5 dl grädde
1,5-2 tsk salt (eftersom jag lindar köttfärslimpan med bacon så behövs inte lika mycket salt som när man t ex gör pannbiff)
1 krm vitpeppar
2 krm svartpeppar
1,5 tsk paprikapulver

Blanda allt i en bunke

Lägg ut två paket bacon i en ugnsform, lägg dem lite omlott, forma färsen till en limpa och lägg ovanpå baconet, gör en djup skåra längs med limpan...

Fräs en finhackad gul lök i smör så den blir mjuk, krydda med en tsk soja, blanda i finhackade örter, jag plockade persilja, oregano och timjan från mina örtkryddor ute. Fyll skåran med lökblandningen och kläm ihop limpan, vik om baconet och ställ in köttfärslimpan i 180 grader i ugnen, grädda tills limpan har 68-70 grader i mitten...30-40 minuter ca...när köttfärslimpan är klar så tar du upp den ur formen och lägger folie runt den...

Sila av skyn som blivit och häll den i en kastrull.
Har du torkade trattkantareller så smular du ner så mycket som du tycker är lagom...trattkantareller gör susen i de flesta såser!!

(När jag plockar trattisar på hösten så torkar jag dem och sen brukar jag köra en laddning i matberedaren så jag får ett fint svampmjöl som gör susen som smaksättare i många rätter!!
Var i skogen både i förrgår, i går och idag...men trattisarna är inte framme än!! Kall sommar gör att de inte kommer lika tidigt som i fjol!!)

Sen häller du på grädde (3 dl till sex portioner känns lagom) och låter såsen koka ihop ca fem...tio minuter...smaksätt med soja, lite lite honung och vitpeppar...honungen gör att de andra smakerna lyfter...till den här laddningen med köttfärslimpa o s hade jag i 1 tsk...vilket är försumbart om du frågar mig....även Kostdoktorn skriver om att lite honung kan vara ok ibland...
Det handlar ju inte om matskedar...deciliter....utan bara en gnutta....

Till köttfärslimpan gjorde jag ett supergott mos!

Koka ett blomkålshuvud, bryt det i buketter, och en färsk broccolin bitar, i lättsaltat vatten tills det är mjukt...ca 10-12 minuter...jag finhackar de grova delarna på blomkålen o broccolin o låter dem koka med....så mycket god smak finns i stammarna!!
Häll av vattnet, klicka i 50-100 gram smör och kör med mixerstaven till ett mos...smaka av med salt och peppar...vill du ha moset krämigare så byter du ut en del av smöret mot grädde...Jag använde mig bara av smör....

Skär köttfärslimpan i skivor och servera med moset, såsen och lingon....jag plockar lingon o ska göra sylt med Ica sötströ...men till dess använder jag ICAs lingonsylt med Stevia...
Jag orkade äta ungefär hälften av det som är på tallriken...
Bra LCHF-mat mättar ju så mycket bättre än kolhydratstinn mat!!
Räknar ut kolhydratvärdet och allt annat via http://kostbevakningen.se

Ca 10 gram kolhydrater/portion!!

Så idag har jag ätit detta:

Frukost:
Fettkaffe och ett kokt ägg - 1 gram KH

Lunch:
En bit fröknäcke (4 g KH per 100)
1 skiva rökt skinka
4 skivor god, stark ost
1 tomat

Middag:
Köttfärslimpa
Mos, sås o lite lingon...ca 6-7 gram kolhydrater...

Landar en bra bit under 20 gram KH!! YEY!! Typ 16...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards