Alla inlägg den 6 januari 2016

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17

Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm
Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!!

Carrys Nötchokladcrème


200 gram hasselnötter
4 - 5 msk sukrin melis (flor)
2 - 3 msk kakao
½ tsk vaniljpulver
50 g kokosolja
1 msk mandelsmör

Mixa nötterna i en matberedare eller med mixerstav
Tillsätt kakao, sötning, kokosolja och vaniljpulver och mixa tills allt blandas till en smet, det tar låååång tid!!
Smaka av och tillsätt ev mer kakao och sötning. Hur sött man vill att det ska smaka avgör ju bara du!!

Mandelsmöret kan självklart uteslutas, ta då lite mer kokosolja.
Vill du kunna breda/ringla den över kex, glass mm så bör den vara rumstempererad för i kyl stelnar den och blir som Bregott i konsistensen. På bilden har den stått i kyl och stelnat.

Imorgon ska jag testa att ha den i yoghurten. Tror också att den bli kanongod att värma lite i micron och ringla över världens enklaste o godaste glass: ta djupfrysta bär, hallon eller jordgubbar blir gott till crèmen, lägg i mixer och starta kniven samtidigt som du häller i vispgrädde o kör till önskad konsistens

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards