Alla inlägg den 7 december 2015

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...
Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att behöva förstöra pizzan med det oxå...
Ja så har mina tankar gått...men så tänkte jag att tja jag provar väl, så jag vet exakt hur osmakligt det är om nån frågar mig!!

Receptet till botten tog jag från www.56kilo.se

Till knappt en plåt:

1 medelstort blomkålshuvud, finriv det i matberedare och kör sedan i micro på full effekt i 8 minuter
Låt svalna lite och lägg sedan "rivet" i en ren kökshandduk och vrid ur så mycket vätska du kan.
Lägg den urvridna blomkålen i en bunke och tillsätt 1 dl riven ost, jag tog en lagrad prästost och la till ca 2 msk finriven parmesan, 1 ägg, 1/2 tsk salt, lite svartpeppar och örtkryddor, t ex pizzakrydda. Blanda till en deg och bred ut på bakplåtspapper, lägg gärna ett papper över och kavla ut degen o ta bort det över pappret innan du förgräddar botten i 225-230 grader i 10-12 minuter. Botten ska vara gyllenbrun när den är klar.

Så långt receptet från 56kilo

Vanligtvis kokar jag min egna tomatsås men av nån anledning så var skafferiet helt tomt på tomater på burk, men det fanns en flaska tomatsås med chili o vitlök som hade ca 5 g kolhydrater, så det fick bli lite av den som tomatsås.
Ovanpå tomatsåsen strödde jag rikligt med riven ost, gärna en fet med mycket smak.
Toppade med två sorters salami, en halv rödlök i tunna skivor, några körsbärstomater, en stor finhackad vitlöksklyfta och några oliver till mig, maken slapp dem då han rynkar på näsan åt dylika godsaker!
Lite pizzakrydda på o sen in i ugn ca 10 minuter

Vad jag tyckte???
Om den smakade blomkål?
På första frågan säger jag: MUMS, SLURP och WOW!!!
På andra frågan: NEJ!! Alltså lite blomkålssmak kunde anas men det SMAKADE inte blomkål!!!
Om det blev nåt över? NOPE!!!
Det om något talar väl för sig själv!!

Det här kommer bli en favorit!!
Har du inte testat att strössla över finhackad vitlök över pizza så gör det! Om du - som jag - gillar vitlök alltså!!
I morgon ska jag göra en djupdykning i frysboxen o se om jag hittar kyckling o nån kryddig korv att göra en god gryta på.
Robertsons Charkuteri (som gör korv o finns i Örebro) har en tjock korv som heter Stor Stark och den är fantastisk som smaksättare i kycklinggryta, jag skär den i tunna skivor och fräser den med kycklingen, kryddar med tomatpuré, salt o peppar o ev lite sambal oelek och på med grädde o låter allt puttra ihop. Blomkålsris är gott till eller ha i lite sjögräsnudlar vid serveringen.
När nu får det bli en kopp starkt kaffe med en bit av gårdagens Apelsinchokladkaka - den smakade också MUMS!!
Vi hörs!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards