Alla inlägg den 15 november 2015

Av Carry Jiewertz - 15 november 2015 19:42

Härligt solig dag idag, tog äntligen tag i att börja höstfixa i trädgården, SPA-badet skulle tömmas, möbler o hängmatta mm flyttas in...vi kom en bit på väg innan mannen drog iväg på sin MC till nåt Bikerevent inne i Örebro och jag tog våra tre hundar o drog till skogen.
Dixie, Britta och Svea älskar skogen där de kan springa lösa och fortfarande plocka blåbär...jo de älskar blåbär allihopa och går runt o plockar dem ett och ett...
Lite kyligt idag så det var skönt att komma in o tända i kökskaminen o fundera på vad jag skulle laga för gott...
Sugen på nåt hett och smakrikt...kollade i skåpen...lök, vitlök, tomater, en torkad röd chilifrukt, grädde (finns ju alltid hemma numera), Shiratakenudlar och en burk kräftstjärtar....
Så jag klurade lite o kom fram till detta recept, som blev riktigt lyckat om man tycker om het mat.

Till två personer:

2-3 tomater skuren i klyftor
1 rätt liten gul lök, finhackas
2-3 vitlöksklyftor, krossas och finhackas
1/2 torkad röd chilifrukt, hackas
1 msk tomatpuré

Häll en god olja i en kastrull och börja fräsa lök och vitlök någon minut innan du har i tomater och chili.
Låt allt fräsa några minuter tillsammans med en matsked tomatpuré.

Krydda med peppar och salt, jag tog lite av alla dessa kryddkvarnar som jag gillar skarpt!

Häll i 1,5 dl grädde och låt koka några minuter, sen hade jag i knappt 1/2 tsk honung som lyfter smakerna...och innan du går igång så vill jag bara säga att t o m Kostdoktorn och Birgitta Höglund använder sig av lite honung...men kör du striktare än vad jag gör så uteslut den.

Skölj en förpackning Shiratakenudlar och lägg i grytan, koka upp så allt blir varmt, smaka av...jag hade i en halv tsk sambal oelek för jag gillar hetta i maten!! Och vissa smaker funkar bara så bra ihop!!

Fördela i två portionsskålar, riv över lite parmesan, toppa med några kräftstjärtar, jag tog en halv burk till två personer.
Klipp över lite persilja om du har det hemma.

Ät och njut!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards