Alla inlägg den 14 november 2015

Av Carry Jiewertz - 14 november 2015 21:18

Idag gjorde jag ett experiment...igen...vet att åsikterna går isär inom LCHF om jordnötter...jag äter hellre några enstaka jordnötter när jag blir sugen på snax än allt annat jag stoppade i mig innan LCHF...så!!!
Ogillar du jordnötter så sluta läs här...

Kladdkaka
Ingredienser:
100 g mörk choklad minst 70%
100 g smör
2 st ägg
0.5 dl sötströ
2 msk jordnötssmör utan salt och socker, finns flera bra ekologiska...
ca 1 dl salta jordnötter

Smält smöret i en kastrull o blanda ner jordnötssmöret så det smälter och ha sedan i chokladen i bitar så även den smälter
Vispa äggen o sötströ pösigt, blanda i chokladblandningen

Häll i springform, behöver inte smörjas.
Strö över lite jordnötter


Grädda i 180g ugn endast sex - åtta minuter, jag gräddade min i sju minuter idag...
Den ser inte färdig ut efter så kort tid men när den fått stå kallt några timmar så blir konsistensen som chokladtryffel

Ställ kallt, servera med lösvispad grädde


Oj oj oj så god!!! Inte söt utan den där härliga brytningen som blir när man mixar sött och salt....du vet...trallallalla...en blandning av sött och salt....
Allsång på Skansen....
Ja ja...salt och sött...mmm
_________________________________________________________________________________________________________


Nu ska du få mitt godaste recept på Kycklingpaj!!!
Innan jag började med LCHF så har jag alltid, när jag lagat traditionell matpaj, pillat bort så mycket som möjligt av pajskalet för jag gillar inte pajdeg....
Men med den här pajdegen så äter jag allt!!

CARRYS Kycklingpaj

4 portioner
Pajskalet:

1 dl PO-fiber
1 msk fiberhusk
1 dl sesamfrön
1/2 tsk bakpulver
75 g mjukt smör
1 äggula
1 dl vispgrädde
1,5 dl riven, lagrad ost

Blanda de torra ingredienserna och lägg i matberedaren med smöret och osten, kör en liten stund med kniven och arbeta sedan in äggulan och grädden

Tryck ut degen i en rund springform, upp en bit på kanterna...grädda i 220 grader 10-12 minuter

Fyllningen:

1 grillad kyckling i bitar (ta gärna bort skinnet, du kan självklart göra med stekt kycklingfilé...men ibland är jag lat)
1 purjolök, strimlad
2 röda paprikor, strimlad
8-10 färska champinjoner eller en stor burk hela champinjoner
2,5 dl grädde
3 msk philadelphiaost
Salt
Vitpeppar
Paprikapulver

Fräs svampen i lite smör, (använder du burkchampinjoner så behöver de inte fräsas utan koka så bra ihop allt) blanda ner allt det andra och koka ihop i ca 5-10 minuter, smaka av o krydda
Fyll pajskalet och grädda i 220-230 grader i 20 minuter

Servera med en grönsallad

Hoppas du gillar min blogg om LCHF och får användning av mina recept!! Lämna gärna en kommentar om vad du tycker!!

En fortsatt trevlig lördagskväll önskar jag er alla!!!

Mina tankar och böner går ikväll till offren för terrordåden i Paris!!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards