Alla inlägg den 11 november 2015

Av Carry Jiewertz - 11 november 2015 21:48

Kan inte annat än rekommendera er som bor i närheten av lilla oansenliga Kumla i södra Närke att göra ett besök på restaurang Indigo!!!
Vi äter lunch där då och då...rätt ofta faktiskt...för ibland är jag LAT!!! De har en fantastisk salladsbuffé med en tomatsallad med persilja o lök, fina oliver...Kalamata...inget fusk med färgade gröna....gurka, sallad, tomat, goda såser...och mycket mer som funkar när man - som jag - äter LCHF
De serverar flera alternativ till lunch...
Bl a vällagad husmanskost...fisk...kyckling...
och...jo de har pizza oxå men man måste inte äta den!!!
Härom veckan var vi där och åt baconlindad kycklingfilé med vitvinssås och goda tillbehör, istället för potatis så tog jag mer av salladsbuffén!!
Ikväll hade vi bokat bord - som tur var, för det var fullsatt - till After Work Buffén!!
Vi hade inte testat den - dvs After Work-buffén innan...men vi gör gärna om det!!!
Onsdagar mellan 17 - 20
Och kom ihåg!!! BOKA BORD!!

Här sitter jag och är såååå nöjd!!!

Kalla rätter: tomatsallad med persilja, rättika i stavar, morot i stavar, oliver, kokt skinka, prosciutto, bresaola, kronärtskocka, fetaost, manchego....var säkert nåt mer som jag glömt...
Såserna, de kalla såserna var smakrika och otroligt goda!!!
Vi plockade...åt och var nöjda...så kom varmrätterna in...
Kycklingspett, revbensspjäll, kycklingvingar, korvar...å så fanns det en hel del annat...
Priset då undrar du...
Jo...för all mat...två glas rött, ett glas mineralvatten m citron o ett glas "vanligt" vatten...så betalade vi exakt 300 kr
Varken mer eller mindre!!!
Prisvärt???
JAPP!!!
Gott??
JAPP!!
LCHF???
JAPP!!! Om man vill!!!
För visst är det så...
LCHF är ett VAL!!!
Inte ett TVÅNG!!!!
Jag har VALT att äta på ett visst sätt, och jag tänker inte TVINGA DIG att äta som jag!!
Jag kan bara säga att jag är väldigt....väldigt nöjd med att äta så här!!

Av Carry Jiewertz - 11 november 2015 15:41

Häromdagen gick jag runt o kollade i hyllorna med glutenfritt och fröer mm
Hittade då en påse med mix för att baka s k Stenåldersbröd...läste innehållsförteckningen och tänkte att det där kan jag röra ihop själv o det blir sååå mycket billigare...sagt o gjort...
Igår testade jag att baka det och i morse åt jag av det till frukost....
Mums!!

Jag orkade en av brödskivorna...man får tugga...tugga....tugga...och det var väldigt mättande!!
Jag serverade brödet med Fjällbrynts Storsjöost, en lagrad mjukost med mycket smak, rökt skinka, spetspaprika o lite svenska tomater
Sååååå gott!!!
Kaffe med grädde till detta.

Jag gjorde så här:

Sätt ugnen på 160 grader

I en skål mäter du upp följande och rör om så allt blandar sig

135 g linfrö
135 g skalade sesamfrön
135 g pumpakärnor
50 g hela hasselnötter
50 g hela mandlar
1 tsk salt
1,5 tsk kummin, eller annan krydda du gillar

I en annan skål vispar du upp

4 ägg
3/4 dl god olja

Smörj en avlång brödform på 1,5 liter

Rör ner fröblandningen i äggvispet

Häll smeten i den smorda formen och grädda, mitt i ugnen, i 60 minuter
Låt svalna och förvara i kyl, eller skiva i tunna skivor och frys in.

Ett bröd som inte smakar "sockerkaka" YEY!!!!
Avskyr verkligen alla LCHF-brödsubstitut som bara är "svampiga" och inte smakar nåt...brukade älska bröd av typen Danskt Rågbröd och detta påminde faktiskt om det till konsistensen!! Ska prova med annan kryddning nästa gång....anis o fänkål kan nog bli gott...

Imorgon, till frukost,ska jag prova att rosta brödet o servera med Bregott och ost...

Man kan så klart ta vilka frön man vill...är man nötallergiker så tar man bort nötterna o tillsätter mera frön, den totala mängden "torrvara" ska bli 500 g

Imorgon har jag tänkt laga en laxsoppa med Shiratakenudlar....nyfiken....titta in i bloggen på fredag igen så får du veta hur den blev!!

Ikväll blir det Tapas-buffé på vår lokala Tapasrestaurang Indigo i Kumla, får återkomma om hur det var också!!
Ha en riktigt trevlig onsdagskväll!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards