Alla inlägg den 13 oktober 2015

Av Carry Jiewertz - 13 oktober 2015 18:50

Dagens middag var efterlängtad...
Började dagen med en halv Fettkaffe, två stekta ägg och en skiva skinka...sen blev det bara en av mina hemmagjorda chokladbollar, för recept se inlägg från 4 oktober.
Eftersom vi fick trevligt besök så gick dagen utan mat...men det är ju en av fördelarna med att äta enligt LCHF, man blir inte hungrig så snabbt utan klarar sig rätt länge.
För att få bort de sista envisa kilona började jag dessutom "Powerwalka" i fredags, kör en runda på 6,2 kilometer tillsammans med en av hundarna som är kopplad i midjebälte så jag kan röra armarna fritt för att få upp pulsen...skönt...nja...kanske blir så småningom...jag tycker ju att jag rör mig rätt mycket med tre hundar som ska motioneras...men jag cyklar mycket med dem eller är ute med dem lösa i skogen o då får inte jag så mycket motion...men nu är älgjakten igång så då vill jag ju inte ha dem lösa i skogen...

Ja ja tillbaka till maten ikväll!!

Köttfärslimpan gjorde jag så här:

400 g nötfärs
1/2 tsk salt
Några varv med pepparkvarnen
1 tsk sambal oelek
1 ägg
1/2 dl grädde

Rör ihop med händerna eller gaffel, forma till en limpa o lägg i smord form.
Gör en skåra längs med limpan och skär feta- eller salladsost i stavar och lägg i efter tycke och smak, tryck ihop så limpan blir hel igen. Svarta Kalamataoliver hade varit gott i också men då mannen min inte äter oliver så avstod jag...
Dela ett paket bacon på mitten och täck limpan.

Sätt in i ugn 180 grader i 20 minuter.

Under tiden kokar du ett huvud blomkål i stora buketter i lättsaltat vatten ca 4-5 minuter, det ska inte vara mjukt!
Häll av vattnet och lägg buketterna i smord form, täck med rikligt med lagrad ost, jag tog västerbottenost, strö över chiliflakes.
När limpan stått i 20 minuter höjer du värmen till 220 grader och sätter in blomkålen, limpan ska va kvar i ugnen!!
Grädda/gratinera i ytterligare 20 minuter.

Sen gjorde jag en enkel sås till på skyn i köttfärsformen, lite grädde (ca 1,5 dl), några torkade trattkantareller, en skvätt soja och två matskedar baconost. Smaka av o tillsätt ev peppar

Om det blev gott?? Japp!!
Tre portioner räckte det gott och väl till!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards