Alla inlägg den 4 oktober 2015

Av Carry Jiewertz - 4 oktober 2015 20:31

Hoppsan...två inlägg idag...men jag blev så galet sugen på att laga nåt salt o gott o tog en titt vad jag hade i kylen...hade turen att komma över lite gula kantareller på skogspromenaden med hundarna...och bacon o kantareller är ju gott ihop...
Så..en Frittata...ja ja en omelett typ..

Jag "steker" alltid bacon på bakplåtspapper i 220 grader i ugn, 12-15 minuter. Man slipper stekos och de blir knapriga och goda.
På bilden är det två paket bacon men jag använder bara hälften till Frittatan, resten får bli i nån sås till varma grönsaker i morgon.

Baconfrittata
4 portioner, 24,5 g P, 41 g F, 3 g KH/portion

Sätt ugnen på 220 grader

1 pkt bacon
ca 2 dl finskurna gula kantareller om du har det, annars ta några färska champinjoner

5 ägg
ca 5 msk grädde, jag brukar använda mig av äggskalen o hälla i fem gånger i halva skalet...
4 dl riven lagrad ost
1 msk majonnäs
Svartpeppar efter tycke och smak
1 tsk paprikapulver

1 stor tomat i skivor
Timjan

Lägg ut ett paket bacon på bakplåtspappersklädd plåt och ställ in i ugnen ca 12-15 minuter
Stek svampen i smör, krydda med salt och peppar
Smörj en ugnsform, ca 25*25 cm
Vispa upp äggen med grädde och majonnäs, rör i 2 dl av osten. Krydda med svartpeppar och paprika
Fördela svampen i botten av formen, klipp det stekta baconet i bitar o lägg över.
Häll över äggsmeten, fördela tomaten ovanpå, strö över torkad timjan, 1/2-1 tsk
Toppa med resten av osten.

Grädda i mitten av ugnen 25-30 minuter, det är gott om den är lite krämig i mitten.
Servera med sallad och Rysk Yoghurt

Ost är gott!!

Jag valde att inte ha salt i äggsmeten då det lätt kan bli för salt av baconen, lättare att tillsätta salt än att ta bort...

Ibland när jag gör det som jag kallar Frittata så har jag i blomkål, broccoli, brysselkål...man kan ha i i stort sett vad som helst...se bara till att inte grönsakerna innehåller för mycket vätska...
Blomkål blir gott att fräsa på rå i smör i stekpanna så den blir lite rostad, den blir godast om den är nästan rå...
Nu kände jag inspirationen flöda igen efter att ha haft en matlagningssvacka...dvs jag har inte haft lust och ork att laga mat...men man kan ju äta LCHF ändå...ägg...ost...bacon...skinka....har jag bara det och smör o grädde hemma så klarar jag mig!!

Av Carry Jiewertz - 4 oktober 2015 18:18

Idag var jag sugen på en kopp starkt kaffe med nåt gott till så jag knåpade ihop dessa chokladbollar...och jo jag vet att det finns hur många recept som helst men jag vill göra efter eget tycke o smak och om jag får säga det själv så är dessa de godaste jag smakat.
Extra gott blev det med lite knapriga bitar av nötterna i.

Carrys Chokkadbollar
35-40 st

150 g rumsvarmt smör
5 msk grädde
2 dl nötter
0,5-0,75 dl sötströ
1,5 dl mandelmjöl
2 dl kokoschips
2,5 msk kakaogärna ekologisk, den smakar lite mer
1/2 tsk vaniljpulver
1,5 msk espresso/starkt kaffe

Kokosflingor eller hackade nötter att rulla chokladbollarna i

Kör nötterna i matberedare, inte alltför fint, jag använde valnötter, mandel och hasselnötter
Lägg i smör, grädde och kokoschips (jag tycker det blir godast med kokoschips då de är mjukare i konsistensen än kokosflingor) och kör lite till
Blanda i resten o se till att du får en jämn smet, jag tog upp smeten ur matberedaren o körde med elvisp så inte nötterna blev för finfördelade.
Ställ bunken med smet i kylen i minst en timme, ta ut och rulla 35-40 bollar, gör du 35 innehåller varje boll 0,6 g Kolhydrater, 8,5 g fett och 1,5 g protein
Ställ dem kallt.

På min köksbänk har jag ett vackert fat i marockansk keramik från Iknas Home här i Sannahed där jag bor...tänk att bo på landet och ha 200 m till en mysig butik med massor av vackra saker...

I fredags hade jag kommit över färska räkor till kvällsmyset och till de, gjorde jag en galet god vitlökscreme på crème fraîche, flingsalt, massor med vitlök, lite pressad citron, en skvätt god olivolja och så lite majonnäs som bryter fint. Exakta proportioner har jag inte men ungefär så här till en person:
1 dl crème fraîche, en nypa salt, 1/2 tsk citron, 1 tsk olja, en vitlöksklyfta (stor) och en msk majonnäs.
Gör den en stund innan du ska äta och låt den stå och mogna i rumstemperatur, smaka av och doppa räkorna i, servera med grönsallad och avokado i skivor.

Har hittat ett gott Ekologiskt vitt vin med mindre än 3g socker/l så vill man unna sig det till helgen så kan man göra det med gott samvete. Las Moras, finns i petflaska och som B in B

Annars får jag inte mycket gjort just nu då Gustaf flyttade in i torsdags

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards