Direktlänk till inlägg 20 september 2015

Kyckling med färsk basilika och dijonsenap

Av Carry Jiewertz - 20 september 2015 18:12

Igår kom jag över ett kilo färsk kycklinglårfilé för endast 60kr pga kort datum, vårt Ica har ofta en disk med just sånt som de anser "bör ätas snart"
Inte fel med så gott kött till det priset...så jag funderade...o funderade...hade även köpt färsk ekologisk basilika...vad kan va gott ihop...så jag knåpade ihop en god maträtt som just avnjutits...
Om jag ska säga nåt kritiskt så är det att jag borde tagit bort kärnorn ur tomaterna...så det skrev jag in i receptet...kunde haft i mer salt...men det är ju enkelt att åtgärda när man äter...svårare om man saltat för mycket...

Sjögräsnudlarna sköljde jag i kallt vatten o körde i micron, då behåller de sin krispighet!! Den "högen" du ser på bilden körde jag på full effekt i 30 sekunder.

CARRYS Kyckling med senap och basilika
6 portioner

1 kg kycklinglårfilé
1,5-2 gula lökar
2-3 tomater
En kruka basilika
3-4 klyftor vitlök
Olja och smör att steka i
Salt och peppar

3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
4-5 msk dijonsenap
2 msk glutenfri soja
Peppar

Ost

Sätt ugnen på 225 °
Skär lök och tomat i bitar, ta bort en del av kärnorna i tomaterna då det blir för mycket vätska i rätten annars
Bryn kycklingen i olja och smör så att den får stekyta, salta och peppra, använd gärna en kvarn med olika sorters peppar, lägg kycklingen i en ugnsform
Bryn lök och tomater så att löken blir mjuk
Lägg lök och tomat över kycklingen
Krossa och finhacka vitlöken och fördela ovanpå
Hacka den färska basilikan och strö över

Vispa grädde o crème fraiche med elvisp så den blir lite tjock,
Rör ner senap och soja o smaka av med peppar
Bred ut över kycklingen och täck med ostskivor

Sätt in i mitten av ugnen i ca 30 minuter

Servera med sjögräsnudlar

Igår firade vi 34-årig bröllopsdag mannen min o jag och vi gick på en lokal Tapasrestaurang i Kumla, Indigo, och blev positivt överraskade!!
Jo...visst slank det ner lite som inte är LCHF men det mesta var helt "by the book"
Gott!!! Mätta blev vi och hade en trevlig kväll!!

Fetaost, kronärtskocka, manchegoost, musslor, räkor, kycklingspett, korvar, färska champinjoner, färsspett o en massa annat gott!!
Har du vägarna förbi Kumla eller kanske bor i närheten så gör ett besök på Indigo!! Gott och prisvärt!!

I helgen hade jag ju tänkt filura ut ett knäckebröd...men...bröllopsdagen igår...och idag Mentalbeskrivning av en av mina hundar....sen däckade jag o orkade inte mer än att laga kycklingrätten....
Men i veckan som kommer har jag tänkt fokusera på frukost och lunch....
Det finns ju sååååå mycket gott man kan laga och äta...sånt man mår bra av...bara Fettkaffe - som jag "åt" till frukost första halvåret - blir ju tråkigt i längden....MEN!! För mig funkade det toppen!! Jag kom bort från mitt ätbeteende...dvs kaffe o macka...hade jag direkt börjat baka bröd...knäcke...så hade jag nog fallit ur rätt snart,,..för det fanns inte mycket som toppade kaffe o en nybakad fralla till frukost...sen struntade jag högaktningsfullt i att jag trettio minuter senare fick världens blodsockerfall....för kaffet o frallan var sååååå viktiga....
Förr hade jag - som du säkert vet - minst ett blodsockerfall DE LUX per dag....började med LCHF för ca ett år sedan o har hittills haft ETT!!! Och det var när jag bestämde mig för att dricka två öl....DET gör jag inte om!!! Så gott var det inte!!

Det här är en god frukost...om du frågar mig...

Kesoplättar med dijonsenap, skinka och ost emellan....en dubbelplätt räcker gott för mig!!

Till två plättar, som du lägger ihop till en "toast" (en portion alltså)

Mixa ett ägg med en dl keso, 1/2 dl grädde och en nypa salt
Rör i en msk fiberhusk, är smeten lös efter ett par minuter så tillsätter du lite mer husk...
Låt smeten svälla medan du sätter på stekpannan med smör i...stek plättarna på medelvärme på båda sidorna, när du vänt plättarna så lägger du en skiva ost och en skiva rökt skinka på en av plättarna, stryk ut lite dijonsenap och lägg på en skiva ost till.
När plättarna är klara så vänder du upp den plätten utan pålägg över den med skinka och ost...tryck till och låt ligga kvar i stekpannan tills osten smält...
Godaste frukostplättarna....vill du inte ha en "salt" frukost så steker du plättarna med lite sötströ i och kardemumma och/eller kanel....servera med bär och lite vispad grädde eller crème fraîche....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards