Alla inlägg den 14 september 2015

Av Carry Jiewertz - 14 september 2015 14:57

Hej igen!
Idag började jag dagen med Carrys frukostplättar, receptet kommer här:

Till en person
Ett ägg
En dl keso
en halv dl grädde
en halv tsk kanel
en halv tsk kardemumma
ett krm vaniljpulver
Vill man söta lite så ha i en tesked sukrilett

Mixa detta med mixerstaven, jag hade förmånen att ha frystorkade hallon hemma så jag hade i några sådana och så rör du i en knapp msk fiberhusk.

Medan smeten sväller så lägger du i en msk smör i stekpanna o sätter på plattan.

Klicka ut till fyra plättar, platta till dem lite och stek på båda sidor på medelvärme så att de blir frasiga i kanterna.

Servera med 1/2 dl hallon, jag värmde upp frysta i micron.

Ät och njut!! Jag orkade tre plättar...

Vardagslyx så det förslår!!

Sen drog mannen o jag till skogen med våra tre hundar o plockade lite blåbär, lingon och trattkantareller...alla mina hundar går runt o plockar bär och smaskar!!

En sen lunch blev det när vi väl kom hem.

Till fyra portioner:

Strimla 300 g falukorv
Bryt ett litet blomkålshuvud i buketter (mitt vägde 380 gram)
Strimla 60 g purjolök

Fräs detta på hög värme i 2 msk smör

Krydda med:

3 msk tomatpuré
2 tsk curry
1,5 tsk paprikapulver
1 tsk svartpeppar
1 tsk glutenfri soja

Låt kryddorna fräsa i pannan en stund innan du tillsätter:

2 dl grädde
1 dl vatten

Låt allt puttra någon minut, men blomkålen ska ha kvar sin krispighet.

Smaka av och tillsätt ev 1-2 msk Ica Gott Liv Chilisås, curry smakar mer om man tillsätter något med sötma, ketchup med stevia funkar så klart också...

Jag kokade lite färsk brysselkål till men inser när jag kollar på http://kostbevakningen.se att det blev liiiiite väl mycket kolhydrater med både blomkål och brysselkål....ja ja väääääldigt gott blev det och väääääldigt mätt blev jag!!

Igår lyxade vi till det o stekte svensk, mörad flankstek i smör, kryddade med svartpeppar, rosépeppar och grönpeppar och salt, stekte till innertemperaturen var 59 grader o la sedan i folie medan jag gjorde såsen.

Sås till två personer:

1/2 dl rödvin
1/2 dl vatten
1,5 dl crème fraîche
En msk krossad grönpeppar
En skvätt glutenfri soja

Häll i rödvin och vatten i stekskyn och låt det koka upp, lägg i grönpeppar och crème fraîche och låt det koka ihop. Smaka av med salt eller soja. Vill man inte ha vin i så ha i lite balsamvinäger eller rödvinsvinäger...
Jag tycker ofta att sås på helfet grädde eller crème fraîche har en tendens att skära sig och även om det inte förändrar smaken så äter vi ju med ögonen också...så när såsen är klar häller jag den i en mixerkanna och mixar ihop den, så blir den perfekt!!

I en stekpanna fräste jag upp några dl färska gula kantareller i smör, krydda bara med salt o peppar tycker jag blir godast!!
Skiva flanksteken i tunna skivor, de ska vara rosa inuti tycker jag, så mört o gott så man behövde knappt tugga!!
Till detta åt vi en enkel grönsallad utan kryddor så köttet, såsen och kantarellerna fick stå för smakerna!!

Så gott så jag glömde fotografera!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards