Alla inlägg den 31 augusti 2015

Av Carry Jiewertz - 31 augusti 2015 18:56

Är inne i ett kreativt flöde just nu o inser att jag saknat att baka...förr...dvs innan LCHF bakade jag konstant, men suget efter bakat försvann ju i o m att jag vande mig av med sockret...
Ibland är det ändå bra att kunna ha något att bjuda på!
Igår bakade jag ju en Citronkladdkaka och den bjöd jag på idag när vi hade ett viktigt möte mannen o jag. Den gjorde succé!! Det roliga var att en av de som var här (vi hade inte träffat någon av dem innan) blev överlycklig över att jag bjöd på mjöl och sockerfritt då hon åt enligt Paleo...
Så på bordet bjöds det sesamknäcke från Fannys blogg http://lesscarbs.se ett par goda ostar o lite grönsaker samt min kladdkaka med lösvispad grädde!!

Senare idag kom lusten att experimentera över mig igen o jag kollade lite vad jag hade i skåpen...mascarpone...crème fraîche...citron...olika glutenfria mjöler...hallon....så då kom följande efterrätt till:

Syrlig Cheesecake med hallontopping

2 portionsformar, eller en mindre pajform, räcker till fyra...

Börja med toppingen:

1,5 dl hallon, frysta går bra, saften från drygt en halv citron och drygt en msk chiafrön, koka ihop och smaksätt med sötströ, jag hade knappt en msk
Ställ kallt.

Sen gör du Botten:

25 gram mjukt smör
Knappt 1 dl mandelmjöl
1,25 msk kokosmjöl
1,25 msk POfiber
Knappt 1 msk sötströ

Mixa till en deg och tryck ut i två portionsformar eller i en mellanstor pajform, som en pajdeg..lite upp på kanterna
Grädda i 180 grader ca 18 minuter, tills botten är gyllenbrun, ställ kallt.

Fyllning:

125 g Mascarpone
1,25 dl crème fraîche

Vispa detta med elvisp till en fast, slät kräm.
Smaksätt med rivet skal från en citron, citronsaft från lite mindre än halva citronen samt ca en msk Sukrilett flor, smaka av och känn efter hur sött du tycker det ska vara...jag gillar syrligt hellre än sött...

Häll lite av hallonsylten i botten på de kalla formarna, bred ut den kalla fyllningen och toppa med hallonsylten, ställ kallt minst tre timmar.

Jag räknar ut kolhydraterna på http://kostbevakningen.se och får det till 26 gram för alltihop, av citronen används ju bara pressad saft o inte fruktköttet o då utgick jag från näringsinnehållet på Realemon, dvs pressad citron på flaska, knappt inget alls i den lilla mängden...
Cheesecaken är väldigt mäktig så räkna med att två formar räcker som efterrätt till fyra personer...dvs 6,5 gram KH per person.

All hallonsylten gick inte åt...

Nu valde jag att göra i mina små vackra ugnsformar, men en liten pajform eller liten springform hade funkat bra utifrån att portionerna blev rejält tilltagna och det är ju inte så roligt att dela form...om man inte är väldigt nykär o sitter o tittar varandra djupt i ögonen medan man njuter vid levande ljus...tänk Lady & Lufsen...

Nu väntar jag med spänning på att få smaka den färdiga efterrätten, alla de olika beståndsdelarna har jag ju provsmakat under tiden och jag vet att det blir kanongott.

Degen till botten kan man ju dubblera o göra en stor sats i springform (24 cm)
Till en stor form skulle jag tredubbla fyllningen

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards