Alla inlägg den 28 augusti 2015

Av Carry Jiewertz - 28 augusti 2015 10:21

...är en fantastisk grönsak!!
Nu har jag testat att råsteka majrova som man annars gör med potatis...skivade den tunt och stekte i smör och olivolja, saltade, pepprade och pressade i vitlök. Den blev frasig och fantastiskt god!! Men den är känsligare för värme i stekpannan än potatis så den blev lite för hårt stekt...inget fel på smaken men den ser inte så smaklig ut, men jag lovar att det var gott!
Till den serverade jag en pepparbiff, smörstekta nyplockade gula kantareller och en klick bearnaise - mums!!
Jag för just nu matdagbok och denna middag innehöll 8 gram kolhydrater, 100 gram majrova blev sex gram KH, tomat 1 och en dl kantareller 1 gram.

Skogen är full av både kantareller och blåbär, så lunch igår blev pannkaka med färska blåbär och en klick grekisk yoghurt.
Till en pannkaka vispar jag ett ägg, 1/2 dl grädde och en rågad tsk fiberhusk, stek på medelvärme. Jag blandar smeten till pannkakorna en i taget för annars tycker jag att smeten blir för tjock då husken sväller i bunken...
Lunchen: 2 pannkakor, 2 msk grekisk yoghurt och en dl blåbär = 10 gram KH.

Jag valde ju att föra matdagbok för att styra upp mig själv efter förra veckans "utsvävningar"
Dagen börjas just nu med Fettkaffe gjort på 2 koppar kaffe, 30 gram osaltat smör, 25 gram kokosolja, en äggula och en msk grädde, mixa och ha ev i lite kanel eller kardemumma - mums! Och bara 1 gram KH! Ibland äter jag ett kokt ägg med majonnäs till men det innehåller ju inga kolhydrater och det är just dem jag vill ha extra koll på nu.
Jag hade ökat 2 kilo i vikt under förra veckan och på fem dagar har jag nu gått ner 2,6 kilo vilket känns skönt och snart är jag i mål!!

Så här har veckan sett ut matmässigt:

Måndag
Frukost: Fettkaffe
Lunch: en kokt korv utan bröd - blev akuthungrig och det var vad jag fick tag i...
Middag: Kasslergryta (recept i tidigare blogginlägg)
Totalt: 19 gram KH

Tisdag
F: Fettkaffe
L: 100 gram ölkorv, ett kokt ägg, 1 msk majonnäs, 1 dl isbergssallad med lite olja
M: omelett med skinka, kantareller, grädde och körsbärstomater
Totalt: ca 10 gram KH

Onsdag:
F: Fettkaffe, 2 msk blåbär, 3 msk grädde
L: Två stekta ägg, 70 gram bacon, körsbärstomater och lite sallad
M: Biff med råstekt majrova
Totalt: 15 gram KH

Torsdag:
F: Fettkaffe, ett kokt ägg med Bregott
L: Pannkakor m yoghurt och bär
M: inte hungrig alls...så bara en kopp kaffe med en bit sesamknäcke med mjukost
Totalt: 14 gram KH

Nu låter detta kanske tufft men jag behövde verkligen kicka igång mig igen o ta tag i mitt ätande!
Efter helgen tänker jag inte föra dagbok utan istället fokusera på att laga goda och nyttiga maträtter o frysa in i matlådor!

Dixie och jag plockar bär!!! Alla mina hundar älskar blåbär och springer runt i blåbärsriset o äter bär ett o ett...helat ska de så klart vara på exakt samma ställe som jag plockar på....just den här dagen var jag inte förberedd på att vi skulle plocka bär...nästa skogsrunda tog jag med bärplockaren så mina fingrar skonades!!

Britta och jag plockar kantareller.
Och yrvädret Svea hjälper till med bärplockningen....nåja...hjälper till är kanske o ta i....

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards