Alla inlägg den 24 augusti 2015

Av Carry Jiewertz - 24 augusti 2015 22:06

...förra veckan tog mannen min o jag och drog ut på våra motorcyklar på en minisemester...jag har inte körkort för MC så jag övningskör...
Jag bestämde mig dag 1 för att ta det som det kommer...dvs äta det som fanns!!
Jag hade bakat två plåtar Sesamknäcke enligt http://lesscarbs.se recept, packat mjukost i olika smaker, ölkorv, kokta ägg, skinka, grädde, tomater o gurka och kokosolja så klart!! Jag kände mig förberedd!!
Dag 1:
Vi körde från Gränby (mellan Kumla o Hallsberg) mot Trosa genom ett bedövande vackert Sörmland!! Matmässigt startade vi med Fettkaffe, stekt ägg och tomat.
Stannade längs vägen o åt en ölkorv...
Framme i Trosa så checkade vi in på vandrarhemmet o gick sen ner mot hamnen där vi beställde stekt strömming med skirat smör och lingon, jag valde bort potatismoset men åt ett par bitar stekt potatis...ja ja jag veeeeet...inte LCHF men jag hade ju fattat ett beslut att inte vara superstrikt på vår fem dagar långa semester!!! Så sluta tjata!! He he he

Dag två startade vi med frukost bestående av sesamknäcke, Fettkaffe, kokt ägg, mjukost o gurka...
Sen startade vi våra motorcyklar o körde söderut mot Loftahammar...stannade i Söderköping för o tanka o jag bet tvekande en bit av en bulle...hade ju inte ätit bulle på ett år...och...jo...det gick "bra" utifrån att jag inte blev dålig....men...utifrån LCHF gick det dåligt...hade ju varit "bättre" om jag blivit dålig...om magen "skurit"...men nu klarade min mage Bullen...med socker o gluten...suck...sen gick det "så där"
Dvs jag fortsatte att testa vad jag klarar o inte klarar att äta...
Jag höll mig för det mesta till LCHF men...men...
MEN!! Jag lärde mig något!! Jag lärde mig vad jag kan och inte kan äta/dricka...öl går inte!! Blodsockerfall!! Bulle/bröd går...hmm...fast...kanske inte...återkommer om det!!

Bilden nedan: dagens middag!! Helt LCHF!!

Igår kväll kom vi så hem igen...väl hemma möttes vi av "schnauzertjejerna" som var överlyckliga...våra hundvakter var kanske ännu mer "överlyckliga"
Våra yngsta "tjejer" hade kanske inte uppfört sig så bra...slaktat en soffa...kissat på matta...stått på köksbordet...sprungit o vält ner alla blomkrukor...kladdat ner nyputsade fönster....rymt...rymt igen...
Suck!!! Tur det är enklare med LCHF än med hundar!!!

Resultat av mina utsvävningar: + 2 kilo SUCK!! Men det kan jag ta eftersom mina avsteg var väl genomtänkta!! Men jag tänker ändå att bulle...bröd...är inte värt viktuppgången!!! Men kanske var jag tvungen att testa för att vara säker...
Nu blir det spännande att se hur snabbt jag återgår till min önskade vikt!! Två kilo upp på fem dagar... Återkommer om hur den biten går!!

Ja ja frukost idag, då jag åter är "på banan":

Fettkaffe bestående av 2,25 dl starkt kaffe, 30 gram smör, 25 gram kokosolja, en msk grädde o en äggula - på detta håller jag mig mätt minst fem timmar

Lunch: en kokt korv, dvs jag var tvungen att köpa i en korvkiosk...de kollar lite konstigt på mig när jag säger en kokt UTAN bröd...

Middag:
(det blev 4 portioner)

400 gram kassler av god kvalitet, strimlas
300 gram färsk vitkål i bitar
100 gram purjolök i strimlor
200 gram röd paprika i bitar
1,5 dl grädde
1,5 dl crème fraîche
1/2 äpple, i bitar (OK inte helt LCHF men tillför den här rätten nåt fantastiskt)
1,5 msk tomatpuré
Curry, gurkmeja, paprikapulver ( ca 1/2 msk av var) och lite olika pepparsorter efter tycke och smak...smaka av o tillsätt ev lite himalayasalt...

Fräs kasslern i smör, krydda med curry, paprika och gurkmeja, i med tomatpurén, rör om, lägg i grönsakerna, tillsätt ev lite olja, häll på grädde och crème fraîche, rör om och låt koka någon minut, smaka av...krydda med peppar och eventuellt salt...

Här räckte det lätt till fyra mättande portioner som vardera innehåller ca 13 gram kolhydrater...

Kaffet: 1-2 gram KH
Korven: 5 gram KH (rätt många kh för så lite mat, så det får bort i fortsättningen, uträkningen är utifrån www.kostbevakningen.se )
Kasslergrytan: ca 13 gram KH/portion

Totalt: 20 gram kolhydrater = helt OK!!

Kommande vecka har jag tänkt hålla mig till Fettkaffe till frukost, något litet om jag behöver mitt på dagen (typ kokt ägg o majonnäs, 2 ägg o 3 msk majonnäs innehåller 1 gram kolhydrater) och sedan huvudmålet runt 17-18
Blir spännande att se hur detta påverkar vikten!!

Har varit lite lat vad gäller bloggandet här på LCHFMyWay...men nu är jag tillbaka och laddar inför hösten!!

Funderar över hur jag ska lägga upp bloggen...veckomatsedlar...inköpslistor...grundern
a...vad vill...behöver ni läsa och få inspiration av...
Kommentera gärna så ska jag försöka lägga upp en plan för höstens blogginlägg!!

Nu tar jag o går o lägger mig...ska åka o titta på en kattunge imorgon...oj oj...har ju tre hundar...hur tänkte jag nu...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards