Alla inlägg den 29 juli 2015

Av Carry Jiewertz - 29 juli 2015 23:08

Japp!! Så är ju namnet på min blogg om mat och viktminskning!!
My Way!!!
My Way är ett ledord för mig...jag vägrar att rätta mig in i ledet...jag vägrar att vara "mainstream"...jag vägrar att var en Medel-Svensson....
Jag vill vara JAG!!! I alla lägen!!! Alltid!!! Utan förbehåll!
Jag bloggar om lite olika saker...hundarna har sin blogg på http://toute-vitesse.bloggplatsen.se
Min "åsiktsblogg" heter http://carryon.bloggplatsen.se
Å så bloggar jag här om mat o viktminskning!!!
My Way!!! All the Way!!!
Nu är det snart augusti och för många är semestern snart slut, det mesta har regnat bort denna sommar...men nu tänker jag muntra upp dig med mina bästa recept och tips för att gå ner i vikt!!!

Frukostförslag:

* Fettkaffe, dvs en kopp kaffe med kokosolja, en äggula och ev osaltat smör...grädde om man vill...
Ta inte för mycket kokosolja i början...kanske bara en tesked...den sätter fart på magen...trappa långsamt upp till ca 25-30 gram kokosolja i kaffet!!!

* Kesoplättar
Till en person:
1 ägg
100 gram keso
0,75 msk fiberhusk
En nypa salt

Mixa ägg, salt och keso med mixerstav o blanda i fiberhusk
Stek i smör eller kokosolja på medelvärme, när du vänt plättarna (det blir två medelstora) så lägg på en skiva ost, en skiva skinka, fransk senap, en skiva skinka o en skiva ost på den ena plätten och när båda är genomstekta, dvs allt har stelnat så lägger du ihop dem o klämmer ihop och låter dem ligga en stund till i stekpannan så osten smälter ordentligt!!! Mums!!!
Du kan såklart även servera plättarna med bär och grädde...men jag föredrar skinka och ost!!

* Smoothie (som på bilden)
Två portioner

1 dl blåbärskvarg utan socker
1-1,5 dl Rysk Yoghurt
1 dl grädde
1 dl blåbär
1 el mosade jordgubbar

Mixa allt, vill du ha den lösare så tillsätt mer grädde eller lite vatten...servera med färska bär!!

* Chiapudding
1 portion

1,5 dl cashewmjölk (mixa naturella cashewnötter till ett fint pulver och häll på vatten till den konsistens du önskar)
Färdiga mjölkfria osötade drycker går naturligtvis också bra...typ mandelmjölk...
1,5 msk chiafrön
Ev lite vaniljpulver

Blanda allt och rör om regelbundet de första 15 minuterna...ställ kallt över natten, servera med bär!

* Mandelgröt
En portion

Smält 25 gram smör i en kastrull, ta av från plattan, vispa i 1/5 dl grädde och ett ägg.
Rör ner 2 msk mandelmjöl och 1 tsk fiberhusk och en nypa salt
Värm på medan du rör i kastrullen...det tjocknar fort!
Servera med kanel och osötat äppelmos eller en klick chiasylt.

* Chiasylt

3 dl valfria bär
3 msk chiafrön
3 tsk psylliumfrön
0,5 tsk vaniljpulver

Mosa bären och koka upp i kastrull (färska eller frysta spelar ingen roll), mosa ordentligt!!! Ta av från plattan och rör ner fröna o vaniljpulvret, rör ordentligt!!
Häll upp i burk o ställ i kyl över natten så fröna kan svälla!!

Gott till plättar, yoghurt, kesoplättar, gröt....

Rysk Yoghurt med hemmagjord müsli är inte heller dumt till frukost...

Blanda ihop:
1,5 dl hackad mandel
1,5 el hackade hasselnötter
1 dl hackade naturella cashewnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1/2 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön (skalade)
1 dl kokosflingor
1/2 Tsk vaniljpulver
1 msk ekologisk kakao
4 msk smält kokosolja
ev 1/2-1 msk honung (beroende på hur strikt du är)

Fördela på en plåt o rosta i 160-170 graders ugn ca 30 minuter, rör om några gånger under tiden...kanel få tag i frystorkade hallon eller jordgubbar så blanda i det når müslin svalnat!!
Mums!!

Om du äter en god frukost som mättar ordentligt så "står du dig bättre" under dagen...dvs du slipper sug...sug efter onödig, onyttig mat...
Första fyra månaderna med LCHF drack jag bara Fettkaffe till frukost...höll mig mätt o nöjd minst fem timmar...fick aldrig blodsockerfall...blev inte sugen på onyttigheter!!!
Sen bestämde jag mig för att variera frukostarna lite för att inte tröttna...så jag googlade...sökte...hittade goda frukostar...
Numera dricker jag Fettkaffe (en halv mugg) och äter ofta två stekta ägg (stek i smör) och en skiva skinka....eller som idag...Fettkaffe och en god smoothie!!

Lunch!!!
Måste man äta lunch??
Tja...vi är olika...jag äter oftast bara två mål mat per dag...eller så äter jag två mål lagad mat o en skål med bär och grädde....

Så nu kommer några Lunch/Middagstips

Jag älskar att experimentera i köket...smakmässigt...men ibland tycker jag om det som jag vuxit upp med...
I min familj åt vi lingonsylt o majonnäs till väldigt många rätter..
Tunnskivad, knaperstekt lever med kokt, mjölig potatis, steksky, lingonsylt och majonnäs....
Stekt, panerad, torsk med potatis, lingonsylt och majonnäs...
Så jag bestämde mig för att testa konceptet fisk, lingon o majonnäs....
Det blev stekt torskrygg (använd stektermometer, torsken ska ha en innertemperatur på 56 grader) med knaperstekt bacon (jag steker baconskivor på bakplåtspapper i ugn, 220 grader i 12-15 minuter) sen hade jag haft lyckan att plocka gula kantareller så det blev en hög stekta såna kryddade med enbart salt och vitpeppar, en sallad samt en klick majonnäs (gör du inte egen så är Hellmans väldigt väldigt god) och en klick ICAs Lingonsylt sötad med stevia....mums om du frågar mig!!

På sommaren vill jag ofta ha snabb o lättlagad mat...och det är inte svårt att få till just det med LCHF...

Tonfiskröra:

En burk tonfisk
Majonnäs
Hackad saltgurka
Citronpeppar

Svårt att säga exakta mått...häll av vattnet på tonfisken och rör ut med majonnäs tillcdetcductycker är lagom konsistens...hacka lite saltgurka o rör i smaka av och krydda med citronpeppar och ev örtsalt...
Servera med fröbröd, sallad, sesamknäcke...

Kesoröra:
1 portion

En dl keso
2-3 msk majonnäs
En bit finhackad röd paprika
3 skivor hackad rökt skinka
Lite hackad saltgurka
Rejält med svartpeppar

Servera med kokta ägghalvor, salladsblad....


Det jag har lärt mig sedan jag började med LCHF (mitten av september 2014) är att matlagning kan nog inte bli enklare än så här!!
Ikväll var jag lite sugen...hade ätit bra från frukosten som bestod av kaffe (ja ja...Fettkaffe) och en smoothie, lunchen var god: kyckling med wokade grönsaker och lite jordnötter...framåt kvällen var jag lite småhungrig...så jag la ut färdigskivad Goudaost på en tallrik, bredde över en msk Ajvar Relish, lite rökt skinka och ett lager ost till, toppade med skivade tomater o in i micron på full effekt i 3:45 minuter...malde över lite peppar och åt o njöt!!
Kan matlagning bli enklare än så???
Sen jag började med LCHF i mitten av september 2014 så har jag gått ner 20 kilo, inte haft ett endaste blodsockerfall (och du vet ju att jag hade minst ett om dagen innan) och mår helt enkelt TOPPENBRA!!!!
YEY!!!

Här kommer en supergod vardagsrätt, billig, mättande och som sagt GOD!!

Falukorv med spenat
3-4 portioner

500 g frusen hackad spenat
1 msk smör
1 dl grädde
1/2 - 1 tsk salt
Vitpeppar
1 - 2 finhackade/pressade vitlöksklyftor

Fräs spenaten i smöret, häll på grädden, krydda och låt koka ihop till en krämig stuvning (red eventuellt av med en äggula, men låt inte stuvningen koka efter det)
Häll stuvningen i en smord ugnsform

Skär 500 gram falukorv i tunna skivor
Skiva 3 tomater
Riv 150 gram lagrad ost

Varva korv och tomat ovanpå spenaten, täck med osten.
Gratinera i 220 grader ca 15-20 minuter tills osten bubblar

Servera med lättkokt eller wokad blomkål

LCHF mat är såååå god....och vacker!!

Åhhhh nu kom jag ihåg en favorit!!!!
Croque Monsieur á la Carry!!

Oj oj oj!!!
Rör ihop en våffelsmet, fyra våfflor blir det
2 ägg
1 dl grädde
1 dl mandelmjöl
1/2 msk fiberhusk
1/2 tsk bakpulver

Grädda fyra våfflor i våffeljärn, när de två sista är klara täcker du dem med skivad ost, en god rökt skinka, fransk osötad senap, en skiva skinka till och mera ost, lägg på de färdiga våfflorna och kläm ihop, låt ligga i våffeljärnet tills osten smält!!!

Så gott!!! Och du är mätt länge!!

Hemligheten med LCHF är nämligen att du håller dig mätt länge!!! Slipper sötsug!!! Slipper sug mellan måltiderna helt o hållet!!!
OCH!!! Du mår toppen!!!

Jag gissar att de flesta av oss som äter enligt LCHF har någon sorts ätstörning i grunden...oj oj...nu blev jag obekväm...men på riktigt så tror jag att om man - som jag - ätit sig till en rejäl övervikt och varit tvungen att ta till drastiska åtgärder (i mitt fall en Gastric By PassOperation) så har man ett felaktigt ätbeteende!!
Jag gjorde en s k överviktsoperation i november 2007...och...JO!! Jag gick raskt ner i vikt...men mådde skitdåligt...fick inte lära nog HUR eller VAD jag skulle äta för att må bra....
Jaha...tänker du...måste du ha nån som lär dig äta rätt...
Ja...
Jag behövde det!!!
Har insett att jag med min bakgrund (läs om den på http://carryon.bloggplatsen.se ) inte haft de bästa förutsättningarna...MEN!!! Det är i alla lägen JAG som ansvarar för mitt liv...även om jag inte alltid kan ta konsekvenserna...
Jag överåt...frossade...för att döva smärtan...ångesten...
Men nu har jag lärt mig att mat INTE är lösningen...dvs att överkonsumera mat är inte lösningen....
I nuläget har jag alltså minskat min kroppsvolym med ca 55 kilo....blir jag per automatik lyckligare?? Nix!!
Jag måste fortfarande jobba med min självbild....
När jag kliver in i en provhytt så blir jag chockad...chockad över att se denna smala människa...och vet inte alltid hur jag ska förhålla mig till den jag ser....
Så jag får jobba på att stärka min självbild!!! Självförtroendet är det inget fel på...men självbilden haltar fortfarande lite...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards