Alla inlägg under juni 2015

Av Carry Jiewertz - 5 juni 2015 21:35

Japp....idag blev det ett experiment i köket igen....ääääääälskar att testa nya saker...nya smaker...
Bestämde mig för att inte googla utan köra helt utifrån vad jag tänkte skulle kunna bli bra...och vet du!!! DET BLEV BRAAAAAAAA!!

Jag skalade och skivade åtta medelstora majrovor, tunna skivor, och la dem i en kastrull, strimlade ca 15 cm purjolök fint och la i kastrullen, sen krossade och finhackade jag tre vitlöksklyftor som fick göra majrova o purjolök sällskap i kastrullen...strödde över 1,5 tsk salt, o hällde över 2,5-3 dl grädde.

Detta räcker till fyra personer.
Kokade upp allt o kryddade med en tsk grovmalen peppar, la på lock och lät det puttra i drygt 15 minuter, tog av locket och kokade drygt fem minuter till, sen tillsatte jag 150 gram philadelphiaost och lät det småkoka (utan lock) i ytterligare drygt fem minuter...smakade av o tillsatte en rejäl nypa torkad ramslök.

Häll sen alltihop i en smord ugnsform och strö över ca 3 dl riven ost, sätt in i 220 grader i ca 20 minuter, tills osten är brun och bubblar...
Under tiden förberedde jag köttet, Rostas, på med flingsalt, svartpeppar o ner i het stekpanna i smör och rapsolja, jag vill ha köttet lite rosa i mitten o använder mig av en stektermometer för att få det perfekt! Termometern är smart och frågar mig om jag vill ha köttet genomstekt, medium, medium rare eller rare...
Sen tar jag upp köttet och låter det vila medan jag gör såsen...
Till två personer så vispade jag i 1/2 dl rödvin, har du inte rödvin så tillsätt lite vinäger o vatten, lät det koka ihop ett par minuter, i med en matsked krossad grönpeppar och 1,5 dl crème fraîche och låt det koka ihop ett par minuter, smaka av och mixa med mixerstav om såsen skiktat sig!! Ibland tycker jag att fettet kryper ur såsen och då är det mer estetiskt tilltalande att mixa så den går ihop!!

Gott blev det!!
I helgen ska min unghund Britta och jag debutera på officiell utställning och min goda vän Alexandra ska fixa maten så vi slipper äta skräpmat... Tack vännen för att du tänker även på det!!
På måndag går min andra Temadag av stapeln och idag har jag handlat allt inför den, vi ska laga mat som funkar att ha i matlåda och jag funderar på en dessert som slår knock out på smaklökarna!!
Följ mig i bloggen om du vill veta mer!!
Har dessutom hittat ett par bra torra bubbel som är - enligt mig - ok inför sommarens fester!! Det är inte lätt att hitta bubbel med låg sockerhalt...de flesta ligger runt 15 gram per liter....men Pata Negra har 5 gram/liter och Marqués de Monistrol likaså!!
Så jag köpte en av varje för att kunna fira på söndag....om...om det går bra för Britta på utställningen....
Nu tänket jag dyka ner i soffan och mysa med mannen och flocken, så hej på en stund!!

Av Carry Jiewertz - 4 juni 2015 18:28

idag tog jag med mig mannen på en rekognoceringstur för att kolla utbud och priser i ett par mataffärer inför nästa veckas Temadag om LCHF. Vi blir i nuläget fem kvinnor som ses här på måndag, startar med kaffe och något att äta, går igenom lite kring hur man ska tänka när man vill äta LCHF, dels utifrån att gå ner i vikt men framför allt för att må bra!!
Sen sätter vi igång och lagar mat som ska bli matlådor, vi kommer att avsluta dagen med att äta en av rätterna vi lagat.
Förra Temadagen handlade om att laga en festlig buffé som passar till sommarens fester, jag funderar på en Temadag om bakning...vi får se...kanske en studiecirkel till hösten...skriv gärna till mig och säg vad du skulle vilja laga för mat på en Temadag. Kanske har du en kompisgrupp som brukar träffas och umgås över en bit mat, varför inte låta mig komma och laga maten...jag är öppen för idéer!!
Maila mig på jiewertz@me.com eller ring/sms 0706528917
Nu tillbaka till dagen...
Jo jag släpade med mig mannen för att han skulle vara sekreterare och anteckna vad jag kan handla var o till vilket pris, sen var tanken att vi skulle åka in o gå på Marknadsafton i Örebro, eftersom mannen är borta ikväll fick det bli en dagstur...men något kom i vägen...jo...mannen min ska bygga en släpkärra till sin motorcykel och "kunde vi kanske åka o köpa grejerna som fattades"...jo då...snäll som jag är så gjorde vi det...och du milde tid vilken tid DET tog...så när det var dags för Marknadsaftonsbesöket så hade klockan skenat iväg o hemma har jag ju tre hundar varav en är dålig o måste ligga i bur....så snabbt upp på stan...
Marknadsafton är en härlig tillställning då butikerna flyttar ut på gator och torg, knallar från alla möjliga ställen kommer och sätter upp sina marknadsstånd, det spelas musik, det dansas, det är ett härligt myller av folk...
Jag hittade snabbt det jag var ute efter, nämligen salami, det blev en Italiens lufttorkad salami, en chilisalami och en med örter, sweet chili och senapsfrö o så fick vi nån sort på köpet eftersom vi började pruta....

De här raringarna ska absolut inte förvaras i kyl, utan hängas i rumstemperatur och håller minst ett år!! Jo jag lovar!! De blir bara bättre med tiden!!! Så nu måste jag fixa krokar för de jag har är i fönstret och eftersom stormen tog vår stora lönn utanför köksfönstret så blir det för soligt och varmt.

Sen gjorde jag en enkel men väldigt god coleslaw.

Strimla vitkål med osthyvel, ca 1 liter
Riv en liten morot grovt
Skär en halv rödlök i tunna skivor

Lägg kålen i ett durkslag och häll sakta över ca 2 liter kokande vatten, skölj genast med kallt vatten så kålen kallnar.

Blanda alla grönsaker i en skål.

Rör ihop 1,5 dl crème fraîche, 1 dl majonnäs, knappt 2 tsk dijonsenap, en rejäl nypa flingsalt och ett par tag med svartpepparkvarnen.
Häll över såsen och rör om, salladen blir ännu godare dagen efter!!
Och JA!! Jag vet att morot inte är LCHF men det är så lite och vill man så utesluter man den, eller hackar ner lite röd eller orange paprika, det är egentligen färgklicken jag är ute efter...

Vi grillade några goda korvar med hög kötthalt och några tomater till också.

Det här med LCHF har verkligen lyft mig!!! Jag har visserligen alltid gillat att laga mat och att experimentera, inget jag fått med mig hemifrån direkt, då jag i vuxen ålder insett att mamma inte gillade att laga mat trots att hon var hemmafru. Nu har jag en krånglig historia...och jag får väl bjuda på lite av den (vill du läsa mer om mig o hur jag tänker så har jag en blogg till http://carryon.bloggplatsen.se ) jag föddes för....länge sedan...av en väldigt ung mamma och hamnade rätt snart i fosterhem, på den tiden var det kö på att få adoptera barn och utlandsadoptioner hade ännu inte kommit till oss i Sverige...så jag bodde i fosterhem men de kunde av nån anledning inte adoptera mig utan när jag var drygt tre år fick jag flytta igen och där blev jag kvar och där rotade jag mig...även om jag alltid burit med mig en smärta och ett utanförskap så vet jag att jag var önskad och efterlängtad!
Min biologiska mamma, som jag tyvärr aldrig träffat i vuxen ålder men jag har fått kontakt med mina fyra syskon, var kokerska och uppenbarligen så ligger matintresset i generna då jag insett att mina biologiska syskon också är bra på det där med mat!!
Så jag förvaltar mitt biologiska arv!! Och jag gillar att laga - och äta - god mat!!! Så vansinnigt skönt att numera inte behöva ha dåligt samvete för att jag använder grädde och crème fraîche i matlagningen!!! Och bara riktigt smör!!!

Glöm nu inte att du kan kontakta mig om du vill ha en Temadag, studiecirkel, göra ett event....

jiewertz@me.com
0706528917

Vi ses!!

Av Carry Jiewertz - 3 juni 2015 15:28

Jodå idag har jag experimenterat lite...på måndag ska jag ha en Temadag här hos mig i Fridhem, Sannahed då vi ska fokusera på mat som fungerar i matlåda.
Blev sugen på att göra nåt med fisk och har aldrig i hela mitt liv lagat Fiskkakor eller gjort fiskfärs...så sagt och gjort jag funderade jag en stund medan fisken tinade o sen satte jag igång....mitt kök ser nu ut som att stormen utanför mitt köksfönster dragit in...och NEJ inget bildbevis på det!! Hi hi

Så här ser det färdiga resultatet ut, när jag tog fiskkakorna ur fritösen så var de väldigt "uppblåsta" och "puffiga" men sjönk ihop, vilket inte gör något vad gäller smaken.
Här kommer mitt egna recept, vilket jag är nöjd med för att vara första försöket!!


Carrys Fiskkakor med sting
3 portioner, 12-13 små biffar

400 G tinad torskfilé
2 ägg
1,5-2 tsk salt
1,5-2 krm cayennepeppar
Lite nymalen svartpeppar
1,5 msk fiberhusk
1-1,5 dl grädde

Kör allt i mixer till en slät smet, låt svälla ett par minuter, det ska gå att med fuktade händer forma små platta biffar.
Forma 12-13 biffar
Fritera i olja på 170 grader 4 minuter eller stek i olja i stekpanna.

Gott till:
En kall sås på 1 dl crème fraîche, en msk majonnäs, 2-3 msk stark ajvar relish

Servera med sallad, vitkålsmos, broccoli eller vad du gillar. Vi tog en vanlig vitkålssallad idag för det var vad som fanns hemma i kylen, men kokt broccoli hade jag nog gillat bättre!!
Men som sagt, ät det du gillar till!!

Vill man så kan man gott lyxa till det så här mitt i veckan med lite glass!!
Ta en näve frysta hallon och kör med kniven i en matberedare samtidigt som du häller på grädde, 1-2 dl grädde till två personer blir bra!
Servera med hackade nötter, lite riven choklad, kokoschips...bär....ja precis vad som eller ät den som den är direkt ur bunken...för oj oj så gott det är!! Jag minns att jag gjorde sån här glass på 80-talet när vi var familjehem och då fick jag dåligt samvete över att jag som överviktig åt grädde....DET har jag inte nu minsann!!! Mera grädde åt folket!!!
Hej hopp! Nu drar jag ut i stormen med två av mina tre hundar, den tredje har ryggskott o får tyvärr inte promenera...
Om ni inte hör av mig så har jag väl lättat mot skyn.....Har ju inte så mycket barlast längre!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards