Alla inlägg den 30 juni 2015

Av Carry Jiewertz - 30 juni 2015 19:14

idag bjöd jag mannen på en smaskig lunch...jo...han tyckte den var god...jag tyckte den var "så där"
Köpte Bönpasta häromdagen o tänkte testa...jo jag vet att kolhydrathalten är lite väl hög men jag tänkte bara ta lite lite...men bönpastan blev inget problem då jag inte tyckte om smaken...
Men allt annat var gott!!
Till två personer kokade jag upp tre liter lättsaltat vatten och under tiden bröt jag ett halvt stort blomkålshuvud i buketter, skar en röd paprika i bitar, grovhackade 1/2 dl hasselnötter, krossade två vitlöksklyftor och vispade upp tre ägg med knappt en dl grädde, en nypa flingsalt och 1/2 tsk nymalen svartpeppar samt två pressade vitlöksklyftor och just ja...jag la ett paket bacon på bakplåtspapper och körde in i ugn på 220 grader i 15 minuter. Och så rev jag lite god lagrad prästost på fina sidan av rivjärnet...ca en dl riven ost...
Medan baconet stektes i ugn så fräste jag upp blomkål o paprika i lite god rapsolja, på med lite Himalayasalt och svartpeppar och i med krossad vitlök och hasselnötter...
En av fördelarna med att steka bacon i ugn är att man kan göra annat under tiden...OCH man slipper stekos....
Jag kokade 100 gram Bönpasta i 4 minuter, hällde av vattnet o tillbaka i kastrullen, på med äggstanningen o sätt kastrullen på den varma plattan...rör ordentligt så äggstanningen stelnar...
Lägg upp grönsakerna på tallrik, pastan toppad med riven ost och bacon...
Nu tyckte jag inte om smaken på bönpastan...så det hade - i mina ögon....hmm...smaklökar - blivit minst lika gott utan bönpastan!!
Gör då allt utom att koka pastan...häll äggstanningen på grönsakerna, toppa med ost och bacon och ät o njut!!

I går blev det "snabbmat" här i Fridhem då mannen o jag varit ute o övningskört MC dvs...jag övningskörde o mannen var handledare...det var andra dagen jag provade att köra hoj...mannen kom i lördags hem o hade köpt en Honda till mig....och jag hade ingen aning...
Så igår, efter ett övningspass var vi akut hungriga då tinade jag (till två personer) upp tre små kycklingfiléer, bröt 1/2 huvud blomkål i buketter, skivade 1/2 morot, 1/2 liten purjolök, halverade några små tomater och skar 1/2 paprika i bitar...samt finhackade två vitlöksklyftor
Så värmde jag upp en neutral olja i wok-pannan, i med kycklingen i skivor och ca 2 tsk röd currypasta, ner med morot o blomkål...och sedan purjo och vitlök o tomaterna....rör runt...så hällde jag på ca 1 msk glutenfri soja och lite stark sås typ sriracha (var försiktig, ta inte för mycket) till detta serverade jag en kall sås på crème fraîche, curry och lite sweet chilisås....
Åt upp maten innan jag hann fotografera!!
MUMS!!

Som ni kanske vet så har jag arrangerat två Temadagar om LCHF och jag planerar för fler!!

Tänker mig en dag i slutet av augusti med fokus på frukost och lunch...vi kommer att börja med att laga en frukost som vi äter medan vi går igenom olika bra frukostalternativ, sedan lagar vi en lunchrätt och går igenom o deltagarna får recept på luncher för en vecka...slutligen går vi igenom middagstips för en vecka och lagar en middag som vi avlutar med att äta.
Det är tanken i grova drag...
Är du sugen på att vara med så hör av dig till mig jiewertz@me.com datum är inte spikat än...

Temadag nr två kommer att handla om en Taco-buffé....där vi lagar Taco på ett sätt som för de flesta är nytt!!

Här är en bild från förra Temadagen...då lagade vi matlådor...och hade trevligt...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards