Direktlänk till inlägg 17 juni 2015

Marinerad kyckling

Av Carry Jiewertz - 17 juni 2015 20:28

En härlig dag går mot sitt slut, dagen började med go'frukost, Mandelgröt med färska hallon...mums...
Jag gjorde en rejäl tvåportionssats till mannen min och mig...jag orkade äta ungefär hälften av min tallrik...
Så här gjorde jag:
Smält 75 gram smör, vispa ner 1,5 dl grädde och tre ägg, sänk värmen och vispa ner 6 msk mandelmjöl, 1 msk fiberhusk och en gnutta salt....vispa hela tiden tills du får konsistensen av mannagrynsgröt...
Servera med färska bär eller osötad äppelmos och kanel o en skvätt grädde

Efter frukost blev det den dagliga motionen, dvs en cykeltur med en av hundarna, ca 4 km, samt en promenad med två...och så ett besök hos en kreativ kvinna i samhället där vi bor, hon har startat en inredningsbutik i sitt förråd och oj oj vad mycket fina saker hon har!!
Det blev en marschallhållare som man sticker ner i jorden, fast jag ska ha en murgröna i den, ett par vackra krukor, en stor terrakottakruka med en Mårbackapelargon mm och en "tom" likadan som jag ska plantera sallad, dill mm i och ha på däcket där vi i sommar ska grilla och umgås.
IknasHome finns på Facebook och är väl värt ett besök!!!
Under tiden åkte mannen och köpte virke till trädäcket vi bygger på vår tomt...vi har problem med sork som underminerar gräsmattan så det är inte att tänka på att ställa ut stolar direkt på gräset...tro mig!!! Satt på en stol häromdagen och det blev så här...stolsbenen sjönk ner o jag välte i ultrarapid....

Ja ja...säger som Torsten Flinck: Jag reser mig igen.....
Japp! Jag reste mig och satte igång att laga fantastiskt god mat!! Som vanligt!!

Häromkvällen var vi på asiatisk restaurang och jag blev inspirerad så jag skapade:
Carrys Marinerade Kycklingfilé
Vitkålssallad med sting
Smält vitlökssmör

Jag började med vitkålssalladen:

Strimla 200 gram vitkål med osthyvel
Lägg i durkslag/sil och häll över kokande vatten, spola genast av med kallt vatten

Grovriv 75 gram morot, blanda detta med vitkålen i en skål (Äter du strikt så skippa moroten)

Gör en dressing på:
3 msk god olja
1,5-2 msk äppelcidervinäger
Lite salt
1/2 krm ingefära
1 krm cayennepeppar
En nypa chiliflakes

Häll över vitkål/morotsblandningen och ställ åt sidan

Skär två stora kycklingfiléer (4-500 gram) i tunna skivor
Blanda en marinad:

1 dl neutral olja
1,5 msk röd currypasta
1 msk glutenfri soja
3 krossade, finhackade vitlöksklyftor

Låt kycklingen ligga minst en timme i marinaden, stek i lite olja på hög värme eller lägg på grillen

Om man vill så serverar man nån varm grönsak till, t ex kokt broccoli...
Vi nöjde oss med kyckling, vitkålssallad samt mitt fantastiskt goda smälta vitlökssmör...mmmm
Så här gjorde jag vitlökssmöret:

Ca 50 gram smör
3-4 pressade vitlöksklyftor
En nypa salt

Smält smöret och låt det bli gyllene, pressa i vitlöken och tillsätt salt, sänk värmen och låt puttra ett par minuter. Stäng av värmen och låt stå och dra. Vid serveringen silar du bort vitlöken och smaka av, värm på om det behövs.

Kvällen kommer att avslutas med några jordgubbar och lite ovispad grädde....finns det nåt godare...tror inte det....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards