Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Måndagslunchen

Av Carry Jiewertz - 15 juni 2015 15:44

Idag känns lite som dagen efter...firade student i fredags, ett av våra tidigare kontaktbarn är tydligen inte fyra år längre utan nybakad student...grattis!!
Lördagen bjöd på ett spännande möte med en familj där vi kanske kommer att gå in som stöd, gulliga som de var hade de sett att vi äter enligt LCHF så vi bjöds på färska bär, rysk yoghurt och nötter!!! Tack!!!
Söndagen bjöd på ytterligare ett nytt möte, en av mina biologiska kusiner med fru kom på besök, det var första - men absolut inte sista - gången vi sågs. Det firade vi med att tillsammans gå ut o äta asiatiskt, jag åt faktiskt friterade räkor men med wokade grönsaker till och min mage klarade det fint.
Väl hemkomna drack vi kaffe med mintchokladkladdkaka som var mums mums mums!!
Receptet får du här:
Smält 150 gram smör
Bryt ner 85-90 gram mörk choklad med 86% kakao och 60-65 gram mintchoklad med 70% kakaohalt och låt allt smälta
Vispa 3 ägg med 1/2 dl sötströ fluffigt
Rör ner den smälta chokladblandningen

Sätt fast ett bakplåtspapper i botten på en springform, jag har en fyrkantig som ju är lite större än de runda, du behöver inte smörja eller något...
Sätt in i ugn på 180 grader, i mitten och grädda 6 1/2 minuter

Ta ut och ställ kallt till serveringen och skär i små botar, servera med lättvispad grädde.

Går bra att frysa!! Den blir som en chokladmousse i konsistensen och fantastiskt god, första gången jag provbakade den tog jag enbart mintchoklad men då blev mintsmaken alldeles för stark, det här blev sååååå mycket bättre!!

Så lite trött efter allt de sista dagarna....men glad!!!
En vän skrev just till mig: Ni är berikade med en stor familj!! Och JA!! Det är vi!! Vi har under nästan trettio år haft nio barn som kommit och gått i vårt hem och några kommer och går fortfarande fast de är vuxna nu!! KÄRLEK!!! Jag har min familj som jag växt upp med, jag Hr fått kontakt med både syskon och kusiner som är mina biologiska...jag har min man - så en stor familj har jag!!
Nu känns det som att den här bloggen sammanvävs med min andra blogg på http://carryon.bloggplatsen.se där jag skriver en del om mitt liv...har bott i fosterhem, blivit adopterad, hittat mina rötter dvs syskon och kusiner mm, inte fått egna barn men välsignats med barn ändå...

Ja ja tillbaka till maten!!!
Idag blev det Rysk Yoghurt med lite egen müsli och en fettkaffe till frukost vid halv nio innan kusinen med fru åkte vidare, sen motion av hundar o lite plock härhemma...inte hungrig...men gjorde till slut en galet god omelett...som jag inte orkade äta mer än 3/4-delar av....

Så här gjorde jag:
En portion (drygt enligt mig)

I en liten stekpanna, fräs ca 1 msk smör, täck botten med ost, jag använder färdigskivad Gouda, sänk värmen till medel medan du vispar ihop 2 ägg, 2 msk grädde, lite Himalayasalt, svartpeppar och en nypa torkad ramslök, häll detta över osten som nu smält.
Låt puttra ett par minuter, lägg sedan över rökt skinka, tomatskivor och ett lager ost till, täck med folie och sänk värmen lite till.
Efter ett par minuter vänder du omeletten med hjälp av en tallrik och låter "ovansidan" stekas lite till.
Mums!!! Frasigt och gott av osten!!

Malde lite svartpeppar över vid serveringen och hade lite grönsallad vid sidan om.

Sååå enkelt och gott!! Hittar du inte ramslök så ta lite vitlökspulver eller någon torkad örtkrydda...

Den här finns i kryddhyllan i välsorterade affärer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards