Alla inlägg den 10 juni 2015

Av Carry Jiewertz - 10 juni 2015 22:30

...ja mitt liv har blivit så mycket enklare sedan jag började med LCHF....
Åren innan LCHF kantades av blodsockerfall, blodsockerfall och blodsockerfall....
Jag vägde som mest 128,5 kilo innan jag genomgick en gastric by pass...GBP...dvs en operation som förminskade min magsäck för att hjälpa mig gå ner i vikt...
Och JO!!! JA!! Jag gick ner i vikt men jag lärde mig inte äta rätt...mitt gamla ätbeteende fortsatte när jag väl fick/kunde äta mat igen...Ingen sa till mig att jag skulle må bättre om jag åt mindre kolhydrater....
Jag minns några tillfällen särskilt starkt...
Jag skulle hålla kurs i brukshundklubben och självklart åt jag innan jag gav mig iväg...jag åt hemlagat potatismos och köttbullar....så kom jag ner till klubben och förberedde mig för kvällens kurs...och fick ett riktigt eländigt blodsockerfall!!!
Vad jag gjorde??? Åt en bit choklad...och en till...
En förmiddag efter frukost, som bestod av två mackor på grovt bröd med ost och grönsaker, så gick jag ut på min dagliga runda med hundarna....och fick ett så svårt blodsockerfall så jag var tvungen att ringa mannen min - som var hemma som tur var - jag skakade...svettades...blev vansinnigt arg på hundarna som inte gjort nåt fel alls....
En annan gång var jag ute och cyklade på min snabba cykel för att förbättra min kondition...och började skaka...svängde in på Statoil i Kumla för att köpa en banan...för det enda som hjälpte mot mina blodsockerfall var kolhydrater med hög sockerhalt...hmm...ja ja jag åt min banan...men det hjälpte inte...vad göra...jag hade ju ingen plånbok med mig utan bara några mynt i fickan...de snälla tjejerna på Statoil gav mig en banan till och erbjöd mig en stol och lite vatten....
Så här var mitt liv under nästan sju år....dvs åren efter operationen....och jag var  ändå inte beredd att ändra mitt sätt att äta...för kolhydrater var ju gott!!'

Bröd.....pasta...potatis....mera bröd....bullar....mmmm kanelbullar.....jag bakade minst femtio bullar i veckan...och jag försökte trösta mig med att jag faktiskt försåg vänner med bullar...dvs jag åt inte alla själv...typ..hmm...så att jag försåg vänner med bullar skulle vara positivt??!! Nja....

Så i höstas vände det...jag gick hos en massör för att få ordning på min trasiga rygg och hon pratade om LCHF....man blir rätt mottaglig när man ligger på massagebänken och jag började fundera....och efter massage en söndag så bestämde jag mig för att: i morgon börjar jag med LCHF!!!
Ja jösses!! Jag är ju typ: svart eller vitt...all in...inga gråzoner...inga mellanlägen...
Så!! En Måndag i mitten av september 2014, jag gör en kopp fettkaffe och rensar skåpen...rensar ut socker...mjöl....pasta...ris....potatis....nudlar.

....ja allt som innehåller den sortens kolhydrater som jag uppenbarligen mår dåligt av!!!
Dag tre inser jag exakt HUR sockerberoende jag var....fick en rejäl reaktion!!! Svettades...svettades....svettades...SVETTADES!!!!

Och då menar jag att jag S V E T T A D E S !!! Det droppade!!! Var ute en kylig kväll o markerade spår inför en Apelltävling och jag hade på mig ett linne...och svettades floder...nej jag överdriver inte!!!! Det var en kylig kväll...men jag verkligen rann av svett...

Dag fyra, utan socker...kolhydrater...så svettas jag fortfarande....men så vänder det...YEY...nej inte YEY....för dagen avslutas med FROSSA!!!' Fryser så jag skakar!!!!
Men vet du....sen efter dag fyra är mitt sockerberoende borta!!! B O R T A !!!!!! YEY YEY YEY YEY!!!!! Verkligen YEY!!!

Vill du veta hur många blodsockerfall jag haft sedan mitten av september??
Exakt NOLL!!!! NOLL!!!
Fattar du!!!??? NOLL!!!

Vill du veta hur jag mår?
TOPPEN!!! Att slippa oron för att få blodsockerfall är såååååå skönt!!!
Jag har dessutom gått ner 17 kilo - jo jag glömde kanske skriva att jag började gå upp i vikt igen....
Just nu väger jag lika mycket...eller lite..som när jag var 21...och när jag var 21 så gifte jag mig, började med P-piller och gick raskt upp i vikt...och på den vägen fortsatte jag....att laga god mat var ju roligt...att äta god mat tillsammans var roligt...att äta var...roligt...men ännu roligare var det att äta choklad...kakor...bullar....pommes frites...hamburgare...snabbmat...ja ni fattar....
Att börja med LCHF har verkligen blivit ett lyft för mig!!!
Och då tänker jag inte i första hand på viktnedgången utan på hur jag MÅR!!!
Hur mår jag?? BRA!!! SÅ MYCKET BÄTTRE!!!
Nu är jag inte ute efter att "frälsa" dig....jag vill bara berätta om hur det varit...är...för mig...
Vill du veta mer om min "resa" så är du välkommen att kontakta mig...
Mail: jiewertz@me.com
Tele: 0706528917
Jag brinner för det här!! Att få förmedla till andra hur man kan må bättre!!!
Hittills har jag arrangerat två temadagar om LCHF då vi lagat mat tillsammans och pratat om hur man ska kunna/bör äta för att må bättre.
Jag samarbetar med Studiefrämjandet och vill du vara med nästa gång så kan du maila mig!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards