Alla inlägg den 8 juni 2015

Av Carry Jiewertz - 8 juni 2015 20:15

Vid tio på förmiddagen kom fyra kvinnor in i mitt kök o propsade på att få laga mat....jag var kanske lite trött efter gårdagens utställning - jag håller på med hund förutom mat - men jag var förberedd!!
Vi började med kaffe och fröbröd o pratade o presenterade oss för varandra...för de flesta var helt nya för varandra eller hur man nu uttrycker det...
Vi pratade LCHF - så klart - och någon var helt ny, någon hade kört i ca sex år o jag som höll i dagen har kört sen mitten av september 2014 och har aldrig mått bättre än nu!!!
Och eftersom jag blivit så inspirerad av att laga mat som jag mår bra av så har jag tagit initiativ till olika Temadagar då vi lagar mat tillsammans, denna gång med fokus på mat som funkar i matlåda...vardagsmat...
Nu tänker jag inte trötta ut er med recept på alla rätterna...vill ni veta mer så får ni helt enkelt anmäla er till nästa temadag...

Vi började med en fläskpannkaka, sen Falukorv med spenat (recept finns i tidigare blogginlägg), köttfärspaj med vitkålsmos, pizza, kycklingpytt, tonfisksås, gryta med fläskkött o smakrik korv och sedan avslutade vi med att äta mina Fiskkakor med sting (Receptet har jag delat tidigare) som tillbehör hade vi blomkålsris, Cole Slaw och en sås på Ajvar Relish, majonnäs och lite crème fraîche.

Sen hade jag förberett en efterrätt som jag inte riktig vet vad den ska heta...botten hittade jag recept till i en tidning och NEJ det är inte strikt LCHF så man får välja om man vill äta eller inte...som med allt annat!!!
Kanske nån kan komma på ett bättre namn än Frusen Glassfrönötkaka....

Jag la ner följande i matberedare o körde en stund med kniv, inte till ett mjöl utan lite grova bitar:

5 dl solrosfrö
2 dl valnötter
2 dl linfrö
4 msk ljust psylliumfrö

Tillsätt sedan:
15 kärnfria dadlar
1 msk agavesirap (kändes onödigt så vill du så byt ut den mot en extra msk kokosolja)
3 msk kokosolja
1 tsk malen kardemumma 
Kör lite till i mixer o tryck ut i form...formar...vi gjorde 6 små portionsformar, 1 mellanstor pajform och två små pajformar...ställ in i frys ett par timmar minst...

Vid serveringen så tar du ut formarna en timme innan det ska ätas...

Till de sex portionsformarna tog jag de här proportionerna till fyllningen:
Lägg ca 400 gram frusna bär, jag tog hallon, i matberedaren och kör med kniven medan du häller i ca 5 dl grädde och kör till en mjukglassliknande konsistens, lägg "glassen" på bottnarna, toppa med bär eller frystorkade bär....ät och njut!!

Jag tror deltagarna tyckte det var gott....det var soprent på faten....
De rätter vi lagat o inte åt delades upp i lådor så alla fick med ordentligt med mat hem...
Temadagarna arrangerar jag i samarbete med Studiefrämjandet och blir du sugen på att haka på så är det bara att höra av sig!!
Mail: jiewertz@me.com
Tel: 0706528917
Nu hoppas jag sommaren kommer, jag tar inte paus från LCHF men kanske från temadagarna...om ingen kommer in med ett konkret förslag...t ex grilltema...baktema....frukosttema....

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards