Direktlänk till inlägg 3 juni 2015

Mina goda Fiskkakor

Av Carry Jiewertz - 3 juni 2015 15:28

Jodå idag har jag experimenterat lite...på måndag ska jag ha en Temadag här hos mig i Fridhem, Sannahed då vi ska fokusera på mat som fungerar i matlåda.
Blev sugen på att göra nåt med fisk och har aldrig i hela mitt liv lagat Fiskkakor eller gjort fiskfärs...så sagt och gjort jag funderade jag en stund medan fisken tinade o sen satte jag igång....mitt kök ser nu ut som att stormen utanför mitt köksfönster dragit in...och NEJ inget bildbevis på det!! Hi hi

Så här ser det färdiga resultatet ut, när jag tog fiskkakorna ur fritösen så var de väldigt "uppblåsta" och "puffiga" men sjönk ihop, vilket inte gör något vad gäller smaken.
Här kommer mitt egna recept, vilket jag är nöjd med för att vara första försöket!!


Carrys Fiskkakor med sting
3 portioner, 12-13 små biffar

400 G tinad torskfilé
2 ägg
1,5-2 tsk salt
1,5-2 krm cayennepeppar
Lite nymalen svartpeppar
1,5 msk fiberhusk
1-1,5 dl grädde

Kör allt i mixer till en slät smet, låt svälla ett par minuter, det ska gå att med fuktade händer forma små platta biffar.
Forma 12-13 biffar
Fritera i olja på 170 grader 4 minuter eller stek i olja i stekpanna.

Gott till:
En kall sås på 1 dl crème fraîche, en msk majonnäs, 2-3 msk stark ajvar relish

Servera med sallad, vitkålsmos, broccoli eller vad du gillar. Vi tog en vanlig vitkålssallad idag för det var vad som fanns hemma i kylen, men kokt broccoli hade jag nog gillat bättre!!
Men som sagt, ät det du gillar till!!

Vill man så kan man gott lyxa till det så här mitt i veckan med lite glass!!
Ta en näve frysta hallon och kör med kniven i en matberedare samtidigt som du häller på grädde, 1-2 dl grädde till två personer blir bra!
Servera med hackade nötter, lite riven choklad, kokoschips...bär....ja precis vad som eller ät den som den är direkt ur bunken...för oj oj så gott det är!! Jag minns att jag gjorde sån här glass på 80-talet när vi var familjehem och då fick jag dåligt samvete över att jag som överviktig åt grädde....DET har jag inte nu minsann!!! Mera grädde åt folket!!!
Hej hopp! Nu drar jag ut i stormen med två av mina tre hundar, den tredje har ryggskott o får tyvärr inte promenera...
Om ni inte hör av mig så har jag väl lättat mot skyn.....Har ju inte så mycket barlast längre!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards