Direktlänk till inlägg 31 maj 2015

Rabarber och Hallonkompott

Av Carry Jiewertz - 31 maj 2015 17:45

mina rabarber som jag odlar i stora krukor längs husväggen trivs verkligen. Jag har skördat dem minst fyra gånger redan och idag var det dags igen....vad göra om man inte vill göra paj??
Jo det blev en kompott på rabarber och hallon, smaksatt med kanel, kardemumma och vanilj och jag kan knappt vänta till i morgon bitti när jag ska göra pannkakor till frukost....

Så här små o ynkliga var de i början av april och ingen kan väl säga att vi haft en gynnsam vår men ändå har de växt och frodats, jag har till och med givit bort en stor kruka...

Jag såg att Svenska Kyrkan i Örebro har en regnbågsmatta för att visa på alla människors lika värde, jag har regnbågsunderlägg!!
Kompotten gjorde jag så här:

650 gram rabarber skars i små bitar
Koka upp med 1-1,5 dl vatten, en kanelstång och en matsked kardemumma. Tillsätt 1/2 tsk vaniljpulver.
Låt koka tio minuter och lägg sedan i 200 gram hallon och söta med Ica sötströ, jag tog 3 matskedar och tyckte det var alldeles lagom.
Koka 5-10 minuter till och häll upp på rena burkar.

Imorgon har jag en läkartid tidigt på morgonen så jag tänker att det blir en god brunch när jag kommer hem.
Tänk dig nystekta pannkakor, en härlig kompott och en klick grädde....mmmmm

Hade tänkt göra en veckomatsedel idag men livet kom emellan med en dålig hund och oron för henne...så det kommer säkert mera mattips i veckan men just nu blev det kompotten!!

Ser härlig ut eller hur!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards