Alla inlägg den 28 maj 2015

Av Carry Jiewertz - 28 maj 2015 16:26

mmm dagen började med världens värk i nacken så jag tänkte att jag kunde unna mig en lite lyxig frukost.
Det blev Rysk yoghurt med lite grädde i, min egengjorda müsli och färska jordgubbar, till det en kopp fettkaffe så klart!!
Recept på müslin kommer här:

Müsli

1,5 dl hackad mandel
1,5 dl hackade hasselnötter
1 dl hackade cashewnötter eller naturella jordnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1/2 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl kokosflingor
1/2 tsk vaniljpulver
1 rågad msk kakao
4 msk smält kokosfett eller olja
1/2 msk honung (kan uteslutas)

Blanda ihop allt o rosta på plåt i ugn 160-170g ca 30 minuter, rör om då o då, när müslin svalnat blanda i frystorkade hallon eller ett par rutor hackad mörk choklad, minst 70% gärna högre.

Ibland smaksätter jag med kanel och kardemumma istället för kakao.

Den frukosten höll mig mätt lääääänge!!
Så strax efter kl 15 började jag tänka på lunch och idag hade jag turen att få tag i majrova så jag bestämde mig för att testa att göra raggmunk på den!!
Lyckat!!! Såååå gott o behagligt mätt blev man!!
Jag hade inget fläsk hemma så det fick bli bacon till, steker dem på bakplåtspapper i 220g ugn ca 13-15 minuter!! Då slipper man stekos o kladd på spisen!
Ja ja nu fick jag ju både stekos o kladd ändå eftersom jag stekte raggmunk...

Så här gjorde jag, jag utgick från pannkakssmeten jag brukar göra men med lite mer salt i.

Raggmunk
2-3 p

1 majrova, ca 150 G
3 ägg
3 dl grädde
2,5-3 msk fiberhusk
1/2-1 tsk salt

Riv majrovan grovt o krama ur så mycket vätska som möjligt.
Vispa ihop smeten o blanda i majrovan.
Låt svälla ett par minuter.
Stek plättar på medelvärme några minuter på varje sida.
Servera med fläsk eller bacon.

Jag bestämde mig för att äta en halv liten finriven morot till och det var mums!! Vissa maträtter är helt enkelt godast på ett visst sätt och jag har alltid ätit riven morot till fläskpannkaka, raggmunk och fiskgratäng....
Nu tror jag inte jag behöver äta mer idag!! Kanske lite ost och salami till kvällen i soffmyset...
Ha en fortsatt skön torsdag!! Nu ska jag trotsa de mörka molnen o ge mig ut med hundarna

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards