Alla inlägg den 27 maj 2015

Av Carry Jiewertz - 27 maj 2015 20:00

i morse...hmm...ok ok jag tog en ordentlig sovmorgon med mannen min så...runt tiotiden bestämde jag mig för att experimentera lite vad gäller pannkakor...plättar snarare...men...
I vanliga fall rör jag ihop 2 ägg, 2 dl grädde, en nypa salt och 1,5 msk fiberhusk och klickar ut plättar, steker i smör o serverar med grädde och sylt gjord på frysta bär och chiafrön...ja ja det har jag skrivit om förut...
Men så har jag en god vän som inte tål vare sig laktos eller mjölkprotein...hur gör man pannkakor/plättar då??
Så!! Jag testade!!
Rörde först ihop två ägg, 1 dl kokosgrädde o en dl vatten med 1,5 msk fiberhusk...nja...det blev tjockt o geggigt...
Så jag tillsatte lite mer kokosgrädde, lite mer vatten o ett ägg...då började det likna nåt...
Det där med kokosgrädde är tydligen svårt...jag har testat på burk, då får man kokosgrädde och kokosvatten...jag är inte så förtjust i det...
Jag vill ha en krämig grädde utan vatten...
Den här gillar jag!!!

Den är krämig och god, innehåller 1,9g kolhydrater per 100g
Jag använder den när jag wokar o nu tänkte jag testa att göra pannkakor på den...
Slutresultat blev gott!! Med facit i hand så ska jag nästa gång minska andelen vatten o åka kokosgrädden, men nu får du receptet på hur jag gjorde idag, så får du testa själv hur du vill ha det.
Varför jag tror att det vore bra med mindre vatten är för att de tog låååååång tid att steka!!

3 ägg
1,5 dl kokosgrädde
1,5 dl vatten (knappt)
1,5 msk fiberhusk, drygt
En nypa salt

Vispa ihop och rör ner 2 dl valfria bär, jag tog hallon direkt från frysen.

Jag stekte mina i smör på låg värme men för mjölkfria plättar så steker du i kokosolja.
Eftersom jag tål mjölkprotein o laktos så vispade jag vanlig grädde till mina men de hade varit lika goda utan!! Eller så vispar man någon gräddersättning...
Jag har förstått att det finns en hel del bra alternativ även om man måste välja bort mejerier, och jag tror att det faktiskt är bra för oss att ibland tänka "outside the box"

Det var väldigt gott att ha i bär i smeten så det kommer jag göra även när jag steker mina "vanliga" pankisar!!
I övrigt har jag haft en hektisk dag med en massa ärenden....inköp av mat, ogräsmedel, kläder, dukar, besök i korvfabriken....hem o motionera två av mina tre hundar, det blev 2 rundor á 4,5 km på cykel med Dixie o Britta...hem igen...åt jordgubbar o grädde till lunch!!! Mums!!!
Minns förra sommaren då en av mina vänner ständigt la ut att hon åt jordgubbar med grädde OCH gick ner i vikt...jag tänkte då: jösses!!!
Sen i september var jag redo för en förändring...och NU fattar jag!!!
Sen in till Hallsberg o miljöträna Svea (dvs unghunden) lite...bor ju på landet så det är nyttigt att åka till andra ställen...
Hem igen...diska...fixa lite hemma...hmm...hungrig?? Nja...inte mycket!! Så det blev latmanskost ikväll!!
På en tallrik la jag ut färdigskivad ost - jag äääälskar färdigskivad ost, så bra att använda när man t ex gör ostchips och som nu - latmanspizza!!
Ok! Ost på tallrik, smeta ut ca en mak Ajvar Relish på osten, på med två skivor rökt skinka, en tomat i skivor, mal svartpeppar över, täck med ett lager ost, kör i micron ca 4 minuter beroende på din micro!! Ät! Njut! Enklare eller svårare än så behöver det inte vara att äta enligt LCHF!!
Nu har jag fått ett återbud på nästa Temadag! Så är du ledig o bor i närheten (jag finns 25 km söder om Örebro, mellan Kumla och Hallsberg) så erbjuder jag i samarbete med Studiefrämjandet en Temadag om LCHF, vi kommer att fokusera på vardagsmat, mat som passar i matlåda och självklart lagar vi mat som tas med hem i portionslådor!

När: tisdag 9 juni mellan 10-16 ca
Vi börjar med kaffe då vi går igenom vad vi ska göra och tanken med LCHF och avslutar med att äta en av rätterna vi lagat.

Var: hos mig i Sannahed, vägbeskrivning hit hittar du på http://boifridhem.se

Kostnad: 500kr

Anmälan: mail till jiewertz@me.com eller telefon 0706528917

Förra temadagen var såååå trevlig!! Då lagade vi en buffé som vi så klart åt tillsammans och det som blev över togs med hem!

Hoppas du blir inspirerad av min blogg och sugen på att laga god och nyttig mat!!
Jag har ju inte hållit på med just LCHF så länge, jag startade i september 2014, jag är överviktsopererad men har mått "så där" efter operationen, haft minst ett rejält blodsockerfall per dag, dumpat mat, dvs maten jag ätit har dumpats direkt ut i tarmen och DET är inte skojigt!!
Jag minskade i vikt snabbt efter operationen i november 2007 men lärde mig inte hur jag skulle äta för att må bra...fick basic kostråd som: ät inte vitt bröd, spagetti o räkor...hmm...ja ja spagetti fattade jag snabbt varför, man tuggar för dåligt så det slinker mer för mycket o fastnar i mellan matstrupe o magsäck...urk...
Men ingen sa att jag skulle må dåligt av kolhydrater...så jag fortsatte att äta kolhydrater....fick blodsockerfall....åt mer kolhydrater för att häva det....en ond cirkel med andra ord!!! Jag gick ständigt omkring med ångest...oro över blodsockerfallen...en frukt i fickan...goda vänner som lärde sig att de skulle förse mig med frukt om de inte ville bära omkring på mig....
Gick upp i vikt gjorde jag dessutom.... Gjorde ett ordentligt försök våren-sommaren 2014 genom att utesluta fett o motionera mer...gick upp två kilo!!! Suck!!
Så gick jag hos en massör som åt enligt LCHF och en dag efter massagen tänkte jag: imorgon testar jag!! Sagt och gjort!!! I mitten av september satte jag igång!!
Och vet du!!!
Jag har haft exakt NOLL blodsockerfall sedan dess!!!
Dumpat exakt NOLL gånger sedan dess!
Gått ner 18 kilo och är äntligen "normalviktig" och JA de kilona är med LCHF...sedan min "storhetstid" har jag tappat ca 54 kilo!!
Jag är 179 cm lång o väger nu 75-76 kilo vilket är helt OK!
Får ärva kläder av min storasyster i strl M eller 38-40 vilket är uuuuunderbart med tanke på att jag en gång var strl 54-56 eller typ XXXL!!

Jag ångrar INTE min operation MEN!!! Jag önskar att vården kunde bli bättre på att informera om HUR/VAD vi bör äta för att MÅ BRA!!!

Vill du få inspiration och tips av mig så följ min blogg!! Behöver du mer handfasta råd så kontakta mig!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards