Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Köttfärsbiffar med färska champinjoner

Av Carry Jiewertz - 25 maj 2015 18:21

bestämde mig för att göra en annan variant på mitt köttfärsbiffrecept som jag delade igår.
Till åtta biffar behövs:
400 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 finhackad saltgurka
1/2 tsk salt
Svartpeppar
1 tsk sambal oelek
1 msk ketchup stevia

Rör ihop och stek i smör och olja.

Dela åtta rätt stora färska champinjoner i bitar, skiva en gul lök och stek detta med salt och vitpeppar i en stekpanna medan biffarna puttrar i egen panna.
Häll på ca 2 dl grädde på biffarna och rör ner champinjonerna o löken och låt allt puttra ihop några minuter.
Precis innan servering lägger du i en knapp dl lingon, jag har alltid ekologiska lingon i frysen för det är sååå gott att ha i sås.

Servera med saltgurka.

Vitkålssalladen är busenkel o snabb att göra, finstrimla ca 7 dl vitkål, lägg i durkslag och häll långsamt över kokande vatten, stöt med en mortel eller potatisstöt. Tillsätt flingsalt och så mycket grovmalen svartpeppar som du tycker är lagom. Häll över lika dela av en god olja och äppelcidervinäger, smaka av och njut!

Tre portioner räckte biffarna till, vitkålssalladen räcker till mer. Då åt jag två biffar och mannen tre o så har vi till en matlåda!
Det här är ju billig mat, om man som jag köper färs på extrapris och fryser in i platta paket. Vitkål kostar ju nästan ingenting. Champinjoner brukar jag också köpa när de är billiga och frysa in i bitar.

I gårdagens välbesökta blogg delade jag med mig av en veckomatsedel som jag hoppas du ska gilla!!
Ikväll ska vi kura i soffan o kolla film och äta jordgubbar!!

Just nu doftar det underbart i mitt kök, nej inte av mat utan av en stor bukett med liljekonvaljer som jag plockade när jag var på powerwalk med en av mina hundar.

De var knappt utslagna när jag tog in dem för ca två timmar sedan och de har redan slagit ut o sprider väldoft!
Förgätmigej fanns det i drivor längs vårt promenadstråk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards