Alla inlägg den 14 maj 2015

Av Carry Jiewertz - 14 maj 2015 16:25

Härligt med helg mitt i veckan!!
Mannen är hemma o jag kände för att göra en lyxig frukost!
Pannkakor som blir som Amerikanska Pannkakor, dvs tjocka små plättar!!
Till två personer tog jag 2 ägg, 2 dl vispgrädde och lite salt samt ca 1,5 msk fiberhusk.
Vispa ihop och låt svälla ett par minuter.
Stek i smör eller kokosolja på mellanvärme tills de är gyllene på båda sidor.
Under tiden gjorde jag drottningsylt:
3 dl frysta blåbär och hallon som kokas upp med ett par matskedar vatten, när det kokat upp rörde jag i en dryg matsked chiafrön, låt allt koka ett par minuter under omrörning o smaka av med Ica sötströ om du vill ha sötare, jag tog knappt en halv matsked.

Jag brukar aldrig ha vispad grädde till pannkakor men idag ville jag som sagt "lyxa" till det, så det blev en smaskig frukost vid kl 9 och jag är fortfarande mätt o klockan är nu 16!!
Älskar LCHF!!

Jag köpte ca 1,3 kilo tjocka revbensspjäll som jag nu "förkokat" en dryg halvtimme i vatten med salt, lagerblad och vitpeppar.
Sen gör jag en marinad på 1 dl neutral olja, 1/2 dl glutenfri soja och 1/2 dl ketchup med Stevia, en vitlöksklyfta pressar jag, ca 1/2 tsk svartpeppar, lite paprikapulver och en tsk valfria örtkryddor. När köttet är kokt lägger jag det i en bunke me marinaden o sen tänket jag grilla det på kolgrillen. Då behöver det bara få "yta" och bli genomvarmt. Funkar även med fläskkarré så klart!!! Köttet blir så mört och saftigt om man kokar det först!!
Till detta serverar jag baconlindad sparris som jag lägger på grillen, samt champinjoner som jag marinerar i en plastpåse med olja och salt samt valfria kryddor, dessa ska också på grillen så klart!!

Här ligger champinjonerna i marinad och sparrisen är redo för grillen, den behöver inte kokas innan!

En kall sås till blir gott!
Vitlökscrème är en favorit!
Vispa 2 dl crème fraîche med elvisp tills den tjocknar som vispad grädde (lugn!! Den blir tunn först o sen tjocknar den)
Tillsätt lite flingsalt, gärna Himalayasalt, ett par pressade vitlöksklyftor, en god smakrik olja som du ringlar över samt ca 1 msk majonnäs, låt allt "mogna" i kyl nån timme.

En blandad sallad blir gott till!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards