Direktlänk till inlägg 4 maj 2015

Långhelg

Av Carry Jiewertz - 4 maj 2015 19:25

 

i helgen åkte jag för att tillbringa några dagar med min syster Marie i Norrköping.
Mycket prat, mycket skratt, god mat och god dryck, shopping, promenader, grillning, matlagning...en helt underbar helg!!
Marie äter inte LCHF men nåt åt det hållet ändå, så hon hade bunkrat upp med grädde, smör, crème fraîche, ägg, grönsaker...
Bl a gjorde vi lax med ugnsrostade grönsaker och en god kall sås till.
Man tar de grönsaker man gillar, vi hade champinjoner, cocktailtomater, paprika, lök, vitlök, en liten bit sötpotatis och en liten morot. Sen blandade vi ihop riven ingefära, pressad vitlök, olivolja och en liten skvätt soja och blandade det med grönsakerna, lite flingsalt och svartpeppar och så in i ugn, 200 grader i ca 30 minuter.
Under tiden kokade vi färsk grön sparris som sedan blandades med alla de andra grönsakerna. Såååååå gott!!
Såsen gjorde jag på en höft av crème fraîche (ca 1 dl) ungefär 2 msk majonäs, lite salt, några skvättar av de goda såserna som tyvärr inte är köpta i Sverige, en msk stark ajvar, lite ingefära

Laxen kryddade vi med salt och chiliflakes och så körde vi den i micron vilket var enkelt o den blev perfekt, två portionsbitar körde vi först fyra minuter, vände på dem och körde ett par minuter till.

Så igår bjöd jag på vitkålsmos, jag gjorde den på färsk vitkål och tyvärr tyckte jag inte det blev lika gott som på den gamla...tror den färska innehåller för mycket vätska för även fast vi ångade av den innan jag mixade med smör, jag kunde bara ta hälften av smöret för det blev så "vattnigt" japp men då vet jag det!!
Under tiden gjorde vi grillspett på kyckling, champinjoner, lök, tomater och zucchini 


Eftersom min syster bor i lägenhet så får man ju inte grilla på balkongen men hon har en härlig gård som är grön och lummig och en bärbar grill så det gick ju alldeles utmärkt.
En grön pesto blev alldeles fantastiskt god till!
Jag brukar göra en egen pesto med svenska smaker, vet inte var receptet kommer från från början, men gott är det!! Om man inte råkar göra som jag gjorde en gång och skördade persilja som inte var helt ok....
Men så här gör man den i alla fall:

Skala och skålla 75 G mandel
Riv ca 100 G smakrik prästost, gärna brännvinsost, riv den fint
Lägg detta i en matberedare med kniv, tillsätt ca 200 G persilja, krusig eller blad spelar ingen roll
1 vitlöksklyfta (eller två beroende på vad du gillar) och sedan 2 dl olivolja, smaka av med salt

Nu är detaljplaneringen för Temadagen, som jag har hemma hos mig nu på lördag, klar.
Vi kommer att laga flera olika rätter som passar på en buffé, de flesta har jag lyckats få till att vara mjölkprotein- och laktosfria, alla är självklart glutenfria.

Här kommer ett litet "smakprov" på vad vi ska laga:
Lax och spenatblad
Frittata med grönsaker
Frästa oliver
Marinerade champinjoner och lite annat smått o gott som ostchips, såser och en liten efterrätt i form av pannacotta

Blev du sugen på att komma så finns det möjlighet för två till att delta, maila mig på jiewertz@me.com eller ring 0706528917
Jag bor mellan Kumla och Hallsberg i Närke, ett par mil söder om Örebro.
Tid: lördag 9 maj kl 10 till ca 16

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards