Direktlänk till inlägg 19 april 2015

Mera grill...

Av Carry Jiewertz - 19 april 2015 17:18

...vilken underbar vårdag det varit här i Närke i dag, sol, värme uppemot 18 grader, vi har gått en härlig långpromenad med alla hundarna innan vi satte igån med att räfsa mera löv...
Just nu har vi två extrahundar så det är lite stök o bök för o få till foto på alla...

Efter lövräfsning smakade det gott att grilla i vårsolen.
Idag blev det köttfärsbiffar med bacon, en Kryddkorv med persilja och grönpeppar, sallad, aioli och Ajvar Relish o några färska jordgubbar

Jag tog 400 g ekologisk nötfärs och blandade i lite salt, inte fullt en tsk, ett par varv med pepparkvarnen, 2 msk stark ajvar och 2 tsk sambal oelek, formade sex avlånga biffar o lindade en baconskiva runt varje och trädde upp på spett.
Korven lindade jag även den i bacon.
Aiolin...ja där fuskade jag idag...tog en köpt majonnäs, ca 1 dl till oss två, pressade i två vitlöksklyftor, hällde på lite vitlöksolja för att ytterligare förstärka vitlökssmaken och så en nypa flingsalt, det blev såååååå gott!!

Jag orkade två biffar och en halv korv

Jag älskar att äta utomhus, vet inte varför men jag tycker allt smakar bättre ute...

Oops det ser ut som att biffarna är brända men det är skuggor...som tur är...men jag gillar när det blir ordentlig yta på det grillade, men inte bränt så klart!!

Just nu har jag en period då jag återgått till att enbart dricka fettkaffe på morgonen, till en mugg kaffe (dvs två koppar i bryggaren) så mixar jag i 1 msk smör, 1 msk kokosolja utan smak (jag gillar Cocosa den bruna burken), en äggula och en skvätt grädde eftersom jag vill ha den smaken. Använd mixerstav så att fettet inte ligger på ytan o guppar....

För mig fungerar det utmärkt att dricka frukost, jag la till äggula för att den är så fullspäckad med nyttigheter, på en mugg fettkaffe står jag mig lätt fem timmar...idag när vi hållit på o grejat en massa så gick det 6,5 timme innan jag åt och jag hade ändå inte "dippat" som jag gjorde innan LCHF!!

När jag började med LCHF i mitten av september 2014 så var det i första hand för att kolla om jag skulle må bättre, jag hade dagligen minst ett rejält blodsockerfall, ofta två pga kosten...jag fick blodsockerfallen ca en timme efter frukost på kaffe och två mackor...jag fick alltid bära med mig en banan som var det snabbaste sättet att få upp blodsockret...

Jag är Gastric By Passopererad sedan nov 2007 och blodsockerfall samt dumping (den enkla beskrivningen av vad dumping är, är att mat spolas ut direkt i tarmen och så blir man skitdålig, skakar, svettas och det känns som att man ska dö) var något jag helt enkelt trodde jag var tvungen att leva med!!
Suck!! Tänk om dietisten hade informerat lite bättre och sagt att du bör undvika kolhydrater för du mår inte bra av dem...men nej...det enda jag fick veta var att jag inte skulle äta spagetti och räkor för att det kunde fastna i den trånga passagen mellan matstrupe o magsäck, dessutom borde jag undvika vitt bröd...men varför sa man inte...antagligen för att det inte innehåller någon näring överhuvudtaget!! Och så skulle jag äta fem sex gånger per dag...

Under åren efter GBP så har jag fått ligga med järndropp pga järnbrist, inte ens järn i depåerna hade jag. Mitt hjärta flippade ut pga järnbristen, dvs det orkade inte slå som det skulle, sprutor hit o dit o en massa tabletter...
Vet du!!! Mina värden är idag toppenbra!!! Så glad och nöjd!! Dessutom har jag ju inte haft ett endaste blodsocker fall eller dumpat mat ut i tarmen sedan starten med LCHF i september!!!

YEY YEY YEY

Så nöjd!!! Mår gott och äter gott!! Och har gått ner de kilon jag la på mig igen eftersom jag - trots operation - gick upp i vikt pga dåliga matvanor!! Jag kunde, som jag berättat förut, leva på kanelbullar, kaffe och smörgås...inte nån särskilt hälsosam diet!!

nu äter jag grönsaker varje dag, vilket hörde till ovanligheten förut...så det är klart att min kropp mår bättre!!

YEY!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards