Direktlänk till inlägg 12 april 2015

Lite tips på goda tillbehör inför grillsäsongen

Av Carry Jiewertz - 12 april 2015 18:51

att grilla måste ju vara nåt av det bästa för en LCHFare...protein, grönsaker och en god sås...grilla grönsaker är inte dumt heller...
Förra sommaren upptäckte jag HALLOUMI! Den där gummiliknande osten ni vet...skär i skivor, pensla med olja och grilla, servera med färska skivade jordgubbar till grillat kött!!! Mmmm enklare än så blir det nog inte!! Och jag vill att det ska vara enkelt att äta god och näringsrik mat!!
Men nu kommer några av mina godaste tillbehör...

GRÖN SÅS TILL FISK (jo den funkar till kött oxå)

4 dl crème fraîche
4 msk majonnäs
1 msk fransk senap
1/2 dl hackad dill
1/2 dl hackad gräslök
1 dl färsk spenat, hackad
Salt och peppar

Kör allt i mixer och smaka av med salt och peppar

HET RÖD SÅS

1 stor röd paprika i bitar
1 stor röd lök i bitar
1 chilifrukt (med eller utan kärnor eller hinnor beroende på hur stark du vill ha såsen)
4-500 G krossade tomater av god kvalitet
1 tsk Ica sötströ eller motsvarande
1/2 tsk salt

Kör allt i mixer till en sås och smaka av

Min syster Marie gör en grymt god grillsås...

MARIES GRILLSÅS

1 burk krossade tomater av god kvalitet - det lönar sig!!
2 msk chilisås, t ex Ica Gott Liv med mindre socker,celler så tar du ketchup m stevia
2 msk vinäger, valfri sort, jag tar äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk fransk senap
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk Worcestersås

Koka allt i minst 10 minuter men gärna upp mot 45 minuter och låt såsen kallna, håller bra i kyl.

GRILLAD CITRON

Något jag lärt mig av min väninna Rose-Maries man Johan är hur fantastiskt gott det är med grillad citron.
Halvera citroner, beräkna en halv per person, och låt dem ligga med snittytan ner medan du grillar. Sen pressar var och en saften över sin mat på tallriken, citronen får en vansinnigt god smak!!

VITLÖK

Trä upp vitlöksklyftor med skal på ett grillspett och lägg på gillen, sen är det bara att klämma ur dem och njuta den milda fantastiska smaken som framträder efter grillning.
Eller så halverar du vitlöken och strör över lite flingsalt och olivolja, lägg på grillen och gröp ur och njut!

KALL SÅS TILL FLÄSKKÖTT

Det här är en favorit från det jag var liten...men mamma hade absolut ingen whisky i...
Blanda lika delar majonnäs och ketchup stevia, hacka i lite saltgurka eller färsk gurka (saltgurka blir godast tycker jag) och rör ihop detta o stänk i lite whisky efter tycke och smak, till två dl sås tar jag ca 1 msk
Supergott även till stekt kassler

TOMAT & KOKOSSÅS

2 msk kokos
16 cocktailtomater, gärna på kvist, grovhackad
15 cm gurka, grovhackad
1 röd chili, strimlad
3 msk hackad färsk basilika
1 lime, pressad
1 msk olivolja
Salt och svartpeppar

Blanda allt och smaka av med salt och peppar. Gott till kyckling, fisk och skaldjur

tzatziki är ju en klassiker men på mitt sätt innehåller den ingen yoghurt då jag inte är så förtjust i yoghurtsmak...jag blandar helt enkelt crème fraîche med pressad vitlök, salt och citronsaft o lite olivolja...jag har int ens gurka i..så jag kanske ska kalla det VITLÖKSSÅS istället....

Medan du förbereder allt och grillar så kan det ju vara gott att knapra på något litet...

TAPENADE

2 dl Kalamataoliver utan kärna
1-2 msk kapris
1/2 - 1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
Några sardellfiléer (en liten burk eller mindre, det beror helt på vad man gillar...prova dig fram)
Lite pressad citron
Svartpeppar

Mixa allt och smaka av

Servera till Sesamknäcke som du hittar på http://lesscarbs.se

Ha en trevlig grillsäsong!!

 
 
Madde

Madde

13 april 2015 07:43

Vilken härlig blogg du har! Fantastisk många fina och bra recept. Det är även fantastiskt att även du kan berätta om dina misslyckanden :)
All pepp till dg :)

http://t0kliten.com

Carry Jiewertz

13 april 2015 08:31

Tack :D

 
Ingen bild

Ulla-Mio

13 april 2015 10:05

Så bra med lite nya goda såser! Man kör fast i sina gamla, vanliga!

Carry Jiewertz

13 april 2015 13:57

Tack!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards