Alla inlägg den 4 april 2015

Av Carry Jiewertz - 4 april 2015 19:18

Jo då!! Det går!!! Det konstigaste är faktiskt att jag inte ens är sugen på godis...jag som hellre åt godis än mat...jag åt hellre kanelbullar än mat...jag åt hellre...det mesta med socker istället för mat...
Men det är ändring på det nu!!
I mitten av september 2014 bestämde jag mig för att bryta mönstret...mönstret som fick mig att må dåligt...jag hade minst ett rejält blodsockerfall per dag och det var inte svårt ens för mig att se sambandet...kolhydrater...gav mig blodsockerfall...och det enda som kunde häva blodsockerfallen var mera kolhydrater...på kort sikt...jag kämpade och höll fast vid kolhydraterna som ju var såååååå goda...
Jag hade självklart hört om och läst om LCHF men NEJ det var inget som lockade mig...hur nyttigt kan det vara med allt fett...å så inget socker...tja...

Socker är en drog!!! Jo!!!
När jag till slut bestämde mig för att låta bli socker och mjöl...så tog de tre dagar innan jag fick värsta abstinensen!! Skojar inte!! Hade verklig abstinens!! På riktigt!!
Jag bestämde mig en söndagskväll för att testa LCHF så...måndag morgon...inga kolhydrater i form av lingongrova, knäckebröd...kanelbullar...

Tro mig när jag säger att jag hellre åt kanelbullar än mat...jag bakade galet goda bullar om jag får säga det själv....med massor av äkta smör i...
Jaha...men då var väl bullarna bra...tänker du..fett ska ju tydligen vara bra...
Nja...fett i kombination med kolhydrater i form av socker och vetemjöl blir inte så bra...för om jag ger kroppen både kolhydrater och fett så förbränner kroppen i första hand kolhydrater...dvs kolhydraterna är bränslet...och fettet lagras i kroppen...men om jag då drar ner på kolhydraterna så förbränner kroppen fettet...vilket ju är vad - i alla fall jag - vill!! Om vi tillför mycket socker till kroppen så ökas förbränningen först, men på bekostnad av fettförbränningen!! Dvs det fett som inte förbränns lagras i kroppen och vi går upp i vikt... Been there....done that... Socker kan dessutom omvandlas till fett och lagras i kroppens depåer!!
Om kroppen då behöver få extra energi snabbt så sker det lättast genom att förbränna socker och om tillgången på socker är dålig så kommer kroppen istället att förbränna fett!! YEY!!!

Så mitt val denna Påsk är enkelt!! Inget socker!!! Överhuvudtaget!!
Trots detta så har jag faktiskt valt att äta lite utanför ramarna enligt LCHF!! Jag har ätit en kokt potatis och tre bitar inlagd fransk löksill!!! Och ville inte ha mer!!! Just det kändes bra!! Att jag inte ville ha MER!!!
Då och då så inträffar det situationer som jag inte helt o hållet styr över...jag hamnar i ett sammanhang sär det inte finns bra alternativ...jag kanske måste välja att dricka vatten eller äta nåt som inte ingår i LCHF....tja...jag har under det kär halvåret lärt mig att tänka så här: ett par gram kolhydrater i form av lite bröd dör jag inte av!!! Om jag serveras t ex smörgåstårta så äter jag fyllning och garnering för det är bra! Och visst...lite bröd slinker ner...och jag hat insett att jag vare sig blir sjuk av det eller dör...vilket jag trodde i början...
Det som händer är att mage och tarm blir lite i olag...men om jag återvänder snabbt till mitt normala matintag så går det över!!
Jag är ju typ: svart eller vitt...all or nothing....inga halvmesyrer för min del!!
Men!! Ibland få man helt välja att vara smidig!! Det är ju inte direkt som att jag vore allergisk mot gluten...kolhydrater...utan jag har VALT detta frivilligt!! VALT!! Så nej! Jag kräver inte att andra ska rätta sig efter vad jag äter....jag äter det jag kan och låter bli att äta det jag vet att jag blir dålig av!!
I morgon ska jag vara på Brukshundklubben hela dagen och då frågade köksansvarig: du äter enligt LCHF va?
Ja svarade jag...men du behöver inte fixa nåt åt mig, jag äter det jag kan...
Jag tror att en del av motståndet vi mötet grundar sig i att man ofta mött människor som kräver...men...det här är mitt VAL!! Inget annat!!! Och eftersom jag valt...så kan jag även bestämma mig för hur jag vill ha det...och jag är inte allergisk och kommer inte att KRÄVA!!
Jag blir så klart glad när mina vänner säger att de fixat nåt åt mig som är LCHF...men de gånger jag äter utanför hemmet så har jag absolut inga krav!!!

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards