Direktlänk till inlägg 3 april 2015

Glad Påsk!

Av Carry Jiewertz - 3 april 2015 18:08

I morgon är det dags för årets sockertätaste dag...Påskafton!!! Från tidig ålder lär vi oss att denna dagen går ut på att äta så mycket godis som man bara kan...till vilken nytta frågar jag mig numera??
Vad är socker bra för?? Ingenting om du frågar mig!! Humörsvängningar...blodsockerfall...illamående...d
et var vad jag fick när jag åt just socker...
Läste nånstans att vi äter 7000 ton godis under Påskhelgen...bara i Sverige....ja...jag har glatt bidragit till godisfrossan tidigare...laddat upp med ett par kilo godis OM det skulle komma utklädda barn o ringa på...hur det slutat?? Oftast med att jag ätit minst ett halvt kilo själv...kanske mer...
I år bestämde vi oss för att inte köpa hem något godis, utan om det kommer Påskakäringar/gubbar så ger vi istället en peng!!

Men visst...handen på hjärtat...jag blir sugen på smågodis ibland...särskilt lakrits...turkisk peppar och ett glas rött....mmmm
Men vet du!! Älskar du som jag lakrits så ta en eller två bitar av den här:

Jag lovar att du blir nöjd...om du äter LCHF o tappat sockersuget alltså...
ja ja nu blev det Påsk trots allt...dagen idag blev inte riktigt aom jag tänkt då jag inte mått så bra i vare sig kropp eller själ...då får man göra det bästa man kan...i mitt fall innebär det att ägna mig mycket åt mina hundar, jag föder upp små skäggtroll och har just nu tre dvärgschnauzrar

Dessutom har jag varit flitig i köket och bakat Sesamknäcke efter ett recept på http://lesscarbs.se

Så vansinnigt gott!! Min ugn är lite trist så jag får ha inne knäcket ca en kvart extra på den lägre temperaturen...känn med fingertoppen i mitten på plåten...känns det lite mjukt och segt så är det inte färdigt...man vill ju ha ett frasigt knäcke!!
Nu står en paj med kallrökt lax och spenat i ugnen.
Pajskalet gör jag så här:

1 dl PO-fiber
1 msk fiberhusk
1 dl sesamfrön (har upptäckt att de skalade har lägre kolhydrathalt än de oskalade)
1/2 tsk bakpulver
75 g rumsvarmt smör
1 äggula
1 dl vispgrädde
1,5 dl lagrad riven ost

Mixa ihop allt och tryck ut i en rund springform, förgrädda i 220g i tio minuter

Fyllningen:
Tina upp ca en dl hackad fryst spenat, krama ur vätskan och lägg spenat i botten av pajskalet
Lägg sedan på 200g kallrökt lax i bitar och mal lite svartpeppar över

Toppa med ca 150g riven ost, här väljer jag gärna en herrgårdsost som inte smakar så mycket...

Det är ju laxen och spenaten som ska smaka...
Vispa ihop tre ägg med 1 dl grädde och 1 dl crème fraîche och ca 1/2 tsk grovmalen svartpeppar och häll över, grädda i 220g i 25-35 minuter tills äggstanningen stelnat och pajen är frasig. Laxen är ju salt så jag tillsätter inget salt i äggstanningen.
Jag har aldrig gillat traditionell pajdeg på vetemjöl utan har alltid försökt tillsätta ost mm för att dölja smaken, men den här pajdegen!!! WOW!! Och JA!! Receptet är mitt eget!! Dela gärna mina recept men uppge då var du hittat dem...så som jag gör med Sesamknäcket...

Servera pajen med pepparrotscreme som du gör genom att röra ihop crème fraîche, en nypa flingsalt riven pepparrot efter tycke och smak samt en skvätt olivolja.
En fräsch grönsallad till smakar gott!!!

Önskar er alla en riktigt Glad och Skön Påskhelg!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards