Alla inlägg den 1 april 2015

Av Carry Jiewertz - 1 april 2015 20:28

I köket...och iofs lite i allmänhet...jag är inte väldigt konventionell numera...men det har tagit sin tid att våga vara/bli den jag är idag...
När jag växte upp så var inte maten direkt nåt att hetsa upp sig över.
Min mamma som var hemmafru var inte jättekreativ, dessutom så kom det en massa halvfabrikat som blev populära...jag har vad jag minns aldrig fått t ex riktigt potatismos hemma för de fanns ju pulvermos...min farmor däremot, som var född i slutet av 1800-talet, hon lagade mat från grunden och jag tror att mitt matintresse grundlades där, hos min älskade Farmor Eivor
När jag var ca tio år så började jag gå till farmor på fredagen efter skolan, jag handlade och städade och farmor lagade mat och OJ OJ vilken mat farmor lagade!!
Stekt strömming, suffléer, revbensspjäll...ja jag skulle kunna hålla på...
Så halvfabrikat har aldrig varit min grej!! När vi har varit familjehem/kontaktfamilj så har jag ibland tvingats ta till pulvermos o pulversåser men oftast har jag lagat ordentlig mat...mat från grunden...minns en wok som blev liiiiite för stark...och för att späda ut smaken hällde jag på grädde....jösses!!! Där hade jag otur när jag tänkte...hmm...fett är ju smakbärare...så....nä...det blev inte direkt mildare....
Gjorde en ärtpuré som jag sett Nigella laga...hon sa: and the kids just LOOOOOVE it...jo jo...eller....hm...nej nej...ingen hit...en kikärtssoppa går också till historien som en av mina sämsta rätter... Ja ja jag har alltid experimenterat och med åren har jag blivit bättre på det!!

Så idag, dvs nu för tiden, älskar jag att experimentera och sedan jag började med LCHF så har jag verkligen fått ny inspiration!!

I dag blev det en "Allt i ett gratäng"

Carrys Allt i ett gratäng
4 portioner

Sätt ugnen på 220g

500 g nötfärs
300 g strimlad vitkål
Ca 50 g strimlad purjolök
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk paprikapulver
1 tsk sambal oelek
2 krossade vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 burk små cocktailtomater
Ca 1 dl vatten
Lite torkad ramslök eller annan torkad krydda efter tycke och smak

Topping:

2,5 dl crème fraîche
3 msk majonnäs
1 tsk torkad ramslök
1/2 tsk vitlökspulver

Ca 150 g riven ost

Fräs upp färsen i smör eller olja, tillät salt, peppar, sambal, paprika, vitlök och tomatpuré
Lägg i vitkål och purjolök och fräs några minuter
Häll på burktomaterna och vattnet och låt allt puttra minst tio minuter, ha i ramslöken och rör om. Smaka av.

Häll i smord ugnsfast form

Rör ihop crème fraiche, majonnäs, ramslök och vitlökspulver och bred över färsen, strö över ost och gratinera ca 20 minuter eller tills osten är bubblig

Ramslök växer på Gotland och oj vad jag älskar Gotland!!! Naturen, maten, människorna, inspirationen jag får av att åka runt o besöka s butiker med lokalproducerade delikatesser och kryddor

Den här hittade jag i vår lilla Coop-butik och den är supergod!!!
Blir du sugen på min mat? Följ mig!! Jag kommer att arrangera en Temadag med matlagning á la LCHF, tanken är tre rätter - nej inte tre-rätters - utan tre olika rätter där en ska vara laktosfri och mjölkproteinfri...mer info kommer här och på min Facebooksida...alltså min privata...har inte skapat nån för min LCHF-matlagning....än....

Om maten idag blev god??

SJÄLVKLART!!! Mannen min lixom bara suckar och njuter....

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards