Alla inlägg den 30 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 30 mars 2015 18:12

Bra mat behöver varken vara dyr eller krånglig!
Idag äter jag en korv och spenatgratäng som jag inte lagat på många år. När vi var familjehem på 90-talet gjorde jag detta ofta fast då med potatis till, till och med barnen älskade det trots spenat...

Till tre-fyra portioner behöver du:

500 g frusen hackad spenat
1 msk smör
1 dl grädde
1-2 pressade vilöksklyftor
1/2 - 1 tsk salt
Vitpeppar
400 g falukorv
2-3 skivade tomater
100-150 g god lagrad ost, jag väljer en lagrad prästost av Västerbottenkaraktär

Blomkål eller någon annan grönsak istället för potatis

Lägg spenaten i en kastrull tillsammans med smör och grädde, låt koka upp på medelvärme och koka ihop med vitlöken ett par minuter, salta och peppra och smaka av

Häll spenaten i en smord ugnsform

Täck med skivor av korven och tomaterna, varva så det blir varannan och det ska täcka spenaten, täck med ost och gratinera i ugn 220g ca 15-20 minuter tills osten blivit lite brun och bubblig.

Servera med lättkokt blomkål

Jag valde en Falukorv med hög kötthalt och det blev fantastiskt gott!!
Funkar bra i matlåda också!!

När jag ändå kokade blomkål så gjorde jag en Blomkålsgratäng med Baconsås
När vi var kontaktfamilj från 2000 till 2011 så älskade barnen när jag gjorde pasta med baconsås och nu tänkt jag göra en LCHF-variant.
Jag valde blomkål men tänker att det blir minst lika gott med sjögräsnudlar!
Blomkålen hade jag ju redan kokat så den fortfarande hade lite krispighet, ca sex minuter om man kokar medelstora buketter.

Fräs upp ett paket bacon i strimlor i lite smör och krydda med 1/2 - 1 tsk grovmalen svartpeppar, sen när baconet var knaprigt så hällde jag faktiskt av fettet då jag tycker såsen lätt skär sig med baconfettet i.
Häll på 2,5 dl grädde och koka ihop några minuter, något salt behövs inte, rör ner 120g lagrad ost så den smälter.

Lägg blomkålen i en smord form och häll över såsen och gratinera i 220g ca 10 minuter, servera med en tomatsallad.

Nu sitter jag här mätt och nöjd och planerar för en Temadag om LCHF, jag var i kontakt med Studiefrämjandet idag o berättade om mina tankar om att starta en studiecirkel om LCHF, kom fram till att jag gör en temadag först så får jag kolla intresset.

Jag tänker att vi startar vid nio-snåret och börjar med frukost som står klar när deltagarna kommer. Under tiden vi äter går vi igenom grunderna för LCHF, vad man bör och int bör äta, hu mycket protein, hur mycket kolhydrater...fett osv
Sedan sätter vi igång och lagar maten vi ska äta sist under dagen. Tanken än så länge är att vi ska dela upp oss och laga tre rätter och beroende på om vi kan vara ute och t ex grilla eller röka mat så blir det en rätt som är varm, lagad i köksugnen, en varm rätt antingen ute eller vid spisen och en kall rätt och eventuellt något till kaffet, men där vill jag undvika sötningsmedel då jag själv insett att det triggar igång sötsuget, däremot om jag t ex använder färska dadlar så påverkas jag inte...men jag vet...dadlar är inte LCHF utan Paleo...
Jag tycker också att vi under dagen bör komponera en bra veckomatsedel så att det blir enkelt.

Jag finns - rent geografiskt - ca 25 km söder om Örebro, mellan Kumla och Hallsberg, här i huset finns även möjlighet att sova över om man så önskar.
Är du intresserad av Temadagen så är du välkommen att kontakta mig, inga anmälningar tas emot än då det bara är i planeringsstadiet, men håll utkik här i bloggen eller följ mig på Facebook, där har jag inte skapat någon LCHF-sida men du kan ju välja att följa min offentliga profil, alltid när jag delar recept så är mina inlägg offentliga.
Mail går också bra jiewertz@me.com men som sagt...inga anmälningar nu!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards