Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Finbesök och inget vatten....

Av Carry Jiewertz - 22 mars 2015 17:27

i torsdags skulle jag diska och eftersom diskmaskinen lagt av är det handdisk som gäller...skoj och få vredet till köksblandaren i handen då....

Ja ja det löste sig genom att använda en tång....och idag - ÄNTLIGEN - lyckades mannen byta ut blandaren, vilket visade aig vara krångligare än förväntat!
Jag har dessutom haft besök av storasyster Marie i helgen och vi har myst, pratat, ätit och druckit gott...
Här kommer några goda mattips från helgen:

Torskrygg med kalkonbacon, pepparrotscreme och ugnsrostade grönsaker

Jag äter ju liberalt och har förstått att sötpotatis har kvaliteter som är bra trots kolhydratinnehållet...sötpotatis innehåller antioxidanter, C-vitamin och järn och den påverkar blodsockret mindre än potatis...till tre personer hade jag en sötpotatis, en morot, en paprika, en rödlök, två vitlöksklyftor, skär i bitar o lägg i ugnsform, strö över flingsalt med örtkryddor, t ex basilika, oregano och dragon, ringla en god olivolja över och ugnsrosta i 210g ca 25-30 minuter

Stekte ett paket kalkonbacon som jag skurit i små bitar i smör och la det åt sidan.

Sen stekte jag tre portionsbitar torskrygg i smör, krydda med ca 1/2 tsk salt o lite nymalen svartpeppar, stek på medelvärme ca fem minuter på varje sida

Till detta gjorde jag en pepparrotscreme, vanligtvis vispar jag crème fraîchen med elvisp så den blir fluffig men den här gången struntade jag i det...
1 dl crème fraiche, en halv msk majonnäs, lite flingsalt eller Himalayasalt och riven pepparrot efter tycke och smak...jag tycker det ska smaka mycket så jag tar nog ca en matsked

Jag serverade detta med några små plommontomater, kände inte att sallad behövdes.

Du milde vad god torsken blev med knaperstekt bacon till, min syster äter inte fläsk- och nötkött, därav kalkonbaconet!

På kvällen avnjöt vi lite goda ostar och gott rödvin med mindre än 3g socker per liter!!
Hade dessutom gjort chokladpannacotta på en fp (3,3 dl) grädde, laktosfri eftersom syster är känslig mot laktos, tyvärr innehåller den karragener, en vaniljstång, 100 g mörk choklad, jag väljer en choklad från Lidl med 81% kakaohalt och ett gelatinblad som blötlagts i vatten.
Koka upp grädden med den urskrapade vaniljstången (låt stången koka med o ta upp den sedan), låt sjuda på svag värme några minuter, bryt ner chokladen o låt den smälta och ta upp gelatinet ur vattnet och krama ur vätskan o rör ner det. Häll upp i fyra portionsformar, täck med plast och låt stå i kyl minst två timmar.

Sen satt vi o pratade till halv två...typ...är för gammal för sånt...men så mysigt det var, om man bortser från att valpen blev magsjuk o spydde sisådär tio gånger - suck...hon hade ätit nåt olämpligt ute....

När vi - sent om sider - fick till det med frukost idag så blev det kesoplättar fyllda med lagrad ost, skinka och fransk senap - MUMS!!

Efter långpromenad med hundarna i blåsten blev det mycket god lunch!
Isbergssallad, paprika, blekselleri, purjolök, champinjoner marinerade i god olja och flingsalt med örter, räkor, kokt ägg, rädisa, alfalfagroddar...serverat i skålar och så blandar man som man vill....

En kall sås till gjord på 1 dl crème fraiche ca en msk majonnäs och stark ajvar relish efter tycke och smak, jag vet att ajvar innehåller mycket kolhydrater men man behöver inte mycket för o få smak på såsen.

I morse ställde jag mig på vågen och ropade HURRA!!! Sen jag vägde som mest har jag nu gått ner ca 51 kilo...med LCHF ca 16...har drygt två kilo kvar till min primära målvikt...men jag tänker att kroppen reglerar vikten själv...jag bantar ju inte utan äter gott och nyttigt och om jag jämför med hur jag åt innan så är det ju sååååå mycket bättre!!
Då:
Frukost: kaffe, macka med Bregott och ost
Lunch: nja....ibland...men oftast ett par kanelbullar och kaffe...
Middag: pasta med nån god så...inga grönsaker.....
Mellanmål....godis...choklad....bullar....

Nu:
Frukost: kaffe med grädde, kesoplättar eller rysk yoghurt med nötter och frön...eller Sesamknäcke med Bregott, ost och grönsaker
Lunch: omelett på två ägg, grönsaker och 1/2 dl grädde
Middag: blomkål, kyckling, färska grönskar och en sås på crème fraiche
Mellanmål...NEJ! Behövs inte!!

Det är extra roligt att inse att jag faktiskt inspirerar andra till att titta över hur de äter...i veckan som kommer ska jag träffa en god vän som vill få inspiration och hjälp till att äta bättre och på så sätt gå ner i vikt!

Så den som tycker att jag misshandlar min kropp genom att äta som jag gör nu kanske skulle ta o fundera över om en kost bestående på bröd och bullar var bättre än det jag äter nu...

Det bästa med LCHF är faktiskt att det är så enkelt!! De dagar då jag inte orkar tänka eller laga mat så kan jag ändå äta bra och bli mätt och nöjd o slippa falla för frestelserna i form av bullar och godis!!
Jag är ju aldrig sugen på skräp numera!!! Äter gott och mår gott!! YEY!!!

 
 
Ingen bild

Ulla-Mio

23 mars 2015 09:28

Matporr :-)

Carry Jiewertz

23 mars 2015 10:02

Fniss!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards