Direktlänk till inlägg 16 mars 2015

Fika

Av Carry Jiewertz - 16 mars 2015 14:40

inte ofta jag blir fikasugen numera, vilket är jättekonstigt med tanke på att jag bakade bullar o kakor minst en gång i veckan förut...men ibland kan det kännas bra att ha något till kaffet, särskilt i sällskap av andra...
Personligen föredrar jag att söta med torkad frukt framför sötningsmedel och nu vet jag att en del kommer att höja på ögonbrynet och säga: det där är inte LCHF!!! Jag äter ganska liberalt och mår uppenbarligen väldigt väldigt bra av det och därför unnar jag mig mina chokladbollar vid något enstaka tillfälle, varje boll innehåller ca 3 g kolhydrater och en boll är faktiskt tillräckligt! I alla fall för mig.

Chokladbollar
Ca 40 st, 3,1 g kolhydrater per boll

10 dadlar
10 aprikoser
2 dl mandlar
2 dl kokosflingor
6 msk kokosolja, smält
5 msk kakao, helst ekologisk
8 msk kaffe, starkt
2 tsk vaniljpulver

Mixa mandlar och frukt, låt det gärna bli lite crunch av mandeln, häll i resten o kör i matberedaren tills smeten går ihop. Forma 40 små bollar och rulla i kokos, hackad mandel eller kakao. De går bra att frysa!

Jag var riktigt produktiv igår, oljade in mitt vackra ekbord så det blev som nytt, bakade två plåtar Sesamknäcke efter recept från http://lesscarbs.se - på den ena plåten bytte jag ut 1/2 dl av sesamfröna mot linfrön och strödde blå vallmofrön ovanpå. Det blev jättegott!
Vi passade på att grilla ute för första gången, det blev chorizo med hög kötthalt, vitkålssallad, fransk senap med kolhydrat 4,2/100 och ketchup med stevia...jag måste ha senap o ketchup till korv.

Nu längtar jag efter att grillsäsongen ska komma igång ordentligt så jag får botanisera i grönsaksdisken, marinera, göra såser, sallader...
En favorit från förra året lär komma igen, grillad halloumi med sallad och färska jordgubbar!! Prova dessutom att linda bacon runt halloumin innan du grillar den! Mums!
Vi har en liten rök så minst en gång i veckan varmröker vi lax, jag mortlar grön- och rosépeppar och gnider in laxbitarna med det samt flingsalt, i spånet i röken lägger jag enbär och det blir så galet gott med en fräsch sallad till och en pepparrotscreme.
Cremen är jätteenkel att göra: vispa crème fraîche med elvisp tills den tjocknar som grädde (först blir den tunn och rinning så få inte panik) i med Himalayasalt, lite majonnäs och så mycket färskriven pepparrot som du tycker blir gott, majonnäsen bryter smaken och det blir fantastiskt gott.

Nåja...igår nöjde vi oss med korv!!! Vid första utegrillningen smakar nästan vad som helst gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards