Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

Några enkla snabba luncher

Av Carry Jiewertz - 15 mars 2015 16:42

innan jag började äta LCHF så slarvade jag väldigt med mat dagtid, jag jobbar inte vilket innebär att jag kan ju peta i mig nåt precis när som helst och jag var riktigt duktig på att ignorera kroppens signaler...vilket innebar att jag oftast lät bli att äta lunch utan tog en macka, en bulle, en frukt...
Pga att jag var så dålig på att äta bra mat så fick jag ofta näringsbrist och dåliga blodvärden, har i perioder varit så dålig så att jag t o m fått järn i dropp för att inte säcka ihop helt. Nu lyssnar jag på kroppen o äter när jag är hungrig och då väljer jag bra näringsrik mat!
Men det är ju inte alla dagar jag har lust att verkligen LAGA mat, så då är det bra att ha grejor hemma så man ändå kan svänga ihop något mättande och gott.

Jag försöker se till att alltid ha dessa varor hemma:
Ägg
Grädde
Crème fraîche
Keso
Ost
Smör och olja
Majonnäs
Paprika
Purjolök
Vitkål
Frysta grönsaker som Haricots Verts, Brysselkål, Broccoli och champinjoner, jag köper på mig svamp när den är billig o skivar och fryser in i små påsar.
Tonfisk
Bacon, skinka...

Här är en enkel lunchtallrik som det kan se ut hos mig, ett par kokta ägg med en röra på keso, majonnäs, hackad paprika och rökt skinka som kryddats med rejält med svartpeppar. Till en el keso tar jag ca en msk majonnäs, där får man smaka sig fram beroende på vad man gillar.

En god tonfiskröra gör jag på 4 kokta hackade ägg, en burk tonfisk, svartpeppar, örtsalt och ett par matskedar hackad saltgurka, rör ihop med så mycket majonnäs så att det "geggar" ihop, det ser inte så gott ut men oj oj så gott det smakar.
Jag lägger det på fröbröd, med lite sallad och tomat eller paprika till.

Fröbrödet är supergott och enkelt att baka och jag är så glad över ett bröd som inte är svampigt i konsistensen eller smakar omelett...om jag är sugen på omelett så är det ju inte bröd jag vill ha o tvärtom..

Fröbröd
en plåt

3 ägg
3 dl riven ost, gärna en lagrad prästost
1 msk majonnäs
3 msk keso
1 1/2 tsk bakpulver
5 dl blandade frön, jag brukar ta solrosfrön, pumpafrön, linfrö, sesamfrö o chiafrön, toppa gärna med oskalade sesamfrön innan brödet gräddas.

Ugn 225 g

Blanda ägg, ost, majonnäs, keso och bakpulver i en bunke.
Tillsätt sedan frön tills smeten blir fast men inte torr.
Bred ut på bakplåtspapper, smeten ska bli ganska platt.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter tills brödet blivit gyllenbrunt.

Apropå omelett så är det väl en både smart, billig o mättande, snabb rätt att laga.
Jag tar till en person:
2 ägg, 2-3 msk grädde, salt o peppar, vispa ihop.
I pannan fräser jag först lite svamp, paprika och rökt skinka eller bacon i smör och olja, krydda gärna med lite cayennepeppar och sen i med äggsmeten på medelvärme, strö riven ost över när omeletten börjar stelna på ovansidan o låt den stå en stund på låg värme tills osten smält.

Jag testade att göra Lunchmuffins häromveckan och det gör jag gärna om i olika varianter.

Till 12 stora muffins behöver du:
8-9 ägg
1 dl grädde
200 g keso
Salt och peppar

Detta vispar du ihop.

Placera stora muffinsformar på en plåt eller gärna i en sk muffinsplåt
Fyll formarna till hälften med:
Strimlade soltorkade tomater
Salami i små bitar
Svarta oliver

Häll över äggsmeten och tryck ner en ordentlig bit feta eller salladsost i varje form, toppa med riven mozzarella och några pumpakärnor.

Grädda i 200 g ca 30 minuter

Jättegoda även kalla! Smart utflyktsmat alltså!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carry Jiewertz - 6 januari 2016 15:17


Idag vaknade experimentslusten i mig o jag tänkte försöka göra en Nötchokladcrème som man kan ha till glass, till kex, blanda i yoghurt mm Och om jag får säga det själv så blev den riktigt riktigt god!! Carrys Nötchokladcrème 200 gram hasseln...

Av Carry Jiewertz - 4 januari 2016 19:54

Idag kände jag att det var dags att laga lite mat! Det har inte blivit så mycket av den varan sen strax före jul. Den 22 december checkade jag in på Plastikkirurgen på USÖ i Örebro för att äntligen få ta bort överskottshuden på magen, efter att ha g...

Av Carry Jiewertz - 7 december 2015 19:05

Så har jag äntligen tagit mod till mig o testat att göra blomkålspizza...Har länge varit skeptisk till det, för hur i hela friden kan man vilja äta pizza som smakar blomkål....jag menar...vi som äter LCHF få väl i oss tillräcklig med blomkål utan att...

Av Carry Jiewertz - 6 december 2015 17:59

Idag skulle vi på julfest i mannens mc-klubb och jag blev tillfrågad om jag kunde baka nåt LCHF till fikat då fler äter så... Självklart!! Och så tänkte jag att: varför inte experimentera lite....choklad är gott....apelsinsmak är gott...förr hade j...

Av Carry Jiewertz - 19 november 2015 17:18

Köpte färsk svensk kycklingfilét och funderade över vad jag hade hemma i kylskåpet...en liten bit halvvissen blomkål, vitkål, morot, en bit purjolök, en halv paprika, fem champinjoner, två cm ingefära, vitlök...tja det borde ju bli nåt bra...jag har ...

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards