Alla inlägg den 14 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 14 mars 2015 22:04

så när på kvällskvisten kan jag inte låta bli att dela med mig av ett sååååå gott tips på en efterrätt, Joakim i gruppen LCHF Recept tipsade om att mixa frusna hallon med grädde så blir det glass....mmmmmums och jag gjorde så här:

Hacka några nötter av valfri sort, riv lite mörk choklad på rivjärn...
Ta en näve frusna hallon o lägg i mixer, häll på grädde medan du mixar o ta så mycket grädde som du tycker blir lagom...jag brukar ta en näve hallon och 1,5 dl grädde till två personer... Jag köpte frystorkade hallon täckta med mörk choklad i Hötorgshallen när jag var till Stockholm före jul och lite sådana på "glassen" blev ju toppen!!
Mixa så du får mjukglass-konsistens, lägg upp i skålar, strö över nötter, choklad och lite kokos och njuuuuuuut!!!
Inget extra socker behövs!!!!
LCHF är verkligen bäst!!! Äter gott och mår gott!!!

Av Carry Jiewertz - 14 mars 2015 17:18

När jag växte upp så gjorde min mamma en uuuunderbar smörgåstårta som inte innehöll vare sig leverpastej eller majonnäs, vilket ju är rätt ovanligt i smörgåstårtesammanhang!
Jag har alltid älskat fyllningen och så fort nåt ska firas så har jag gjort just denna, Valborgsmässoafton då är den given och nu även på finalen i Melodifestivalen, självklart vid födelsedag mm
Det enda jag ändrat är brödet och att jag inte har rivet äpple ihop med moroten, den rivna moroten kan man självklart byta ut om man äter strikt, det viktiga är att man har något saftigt i botten, riven gurka o ev lite hackad paprika funkar också fint.

Recept på botten delade jag igår men nu kommer recept på fyllningen, och tro mig! Det tar emot att dela detta recept som är bland det godaste jag vet - men nu är det dags!

Bottenlagret:
två små finrivna morötter (ca 100 g) och ca 10 cm grovriven gurka, och lite pressad citron (ta bara gurka o kanske lite paprika om du äter strikt)
Lager 2:
1,5 dl vispad grädde, en burk tonfisk, örtsalt, svartpeppar och ett par matskedar bostongurka, äter man strikt tar man o hackar saltgurka istället
Lager 3:
1,5 dl vispad grädde, en tub böcklingpastej, hackad dill efter tycke o smak
Översta lagret:
vispa ca 1 dl crème fraîche med 1 dl philadelphiaost

Idag garnerade jag med finhackad röd paprika, hackat ägg och färska räkor, sidorna klädde jag med gurkskivor och ostrullar.

Jag har märkt att brödet inte uppför sig som traditionellt bröd, det geggar ihop sig om tårtan får stå till sig för länge så därför har jag satt ihop den några timmar innan den ska ätas, då kan vi nämligen äta resterna i morgon.
Sist gjorde jag tårtan dagen innan den skulle ätas och visst den var fantastiskt god, men när vi skulle äta resterna dagen därpå så var det bara en sörja som inte gick att äta...

Nu häller jag upp ett gott glas rött med en sockerhalt under 3g/liter och önskar er en skön lördagskväll!
Jag kommer att vara bänkad framför TV:n och leker kommentator he he he

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards