Alla inlägg den 13 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 13 mars 2015 20:00

i morgon är det Final i Melodifestivalen och jag har en tendens att gå igång på Mello...inte för att jag egentligen gillar låtarna...men jag gillar att gå igång på själva grejen...älskar att hata lixom...
Och när det är Final så äter vi Smörgåstårta här i Fridhem!!
Så ikväll bakar jag bottnar, har märkt att smörgåstårtebottnar á la LCHF inte riktig uppför sig som de gamla vanliga glutenstinna...
En traditionell tårta blir ju bara bättre efter att ha fått stå till sig om ni förstår vad jag menar, medan en botten utan gluten bara bli blöt o geggig efter ett tag...
Så därför bakar jag bottnar ikväll eftersom jag är borta hela förmiddagen i morgon och sedan gör jag fyllningarna o lägger ihop på eftermiddagen så är den fantastisk till kvällen.
Hur jag gör fyllningen får du veta i morgon, men bottnarna gör jag så här:
(Har testat en hel massa varianter eftersom jag äääälskar smörgåstårta och det här bli bäst, jag gör två satser eftersom min tårta kräver fyra bottnar...och som sagt...jag ääääälskar smörgåstårta)

Smörgåstårta

Botten:

1 1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl pofiber
1 1/2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 vispade ägg
60 gram Philadelphiaost
1 dl creme fraiche

Blanda alla torra ingredienser.
Vispa osten tillsammans med ägg och creme fraichen.
Blanda ihop.
Ha ut jämnt på en bakplåtsklädd plåt
In i ugn i ca 15 min i 180 grader.

Ta ut och låt svalna.
Dela den i två delar. Dubbla receptet för att få fyra bottnar.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards