Alla inlägg den 12 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 12 mars 2015 19:15

Idag gör jag müsli, ändrar lite från gång till gång men oftast har jag kakao i för jag tycker helt enkelt om choklad!

Müsli

1,5 dl grovhackad mandel
1,5 dl grovhackade hasselnötter
1 dl grovhackade cashewnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl hela linfrön
1 dl oskalade sesamfrön
1 dl kokosflingor
1/2 tsk vaniljpulver
1 rågad msk kakao, köp gärna ekologisk Biofood den smakar så mycket mer!
4 msk smält kokosfett utan smak
1/2-1 msk honung (kan uteslutas)

Blanda ihop allt o rosta på plåt i ugn 160g ca 30 minuter, rör om var tionde minut och när müslin svalnat blanda i frystorkade hallon, eller servera med färska bär och Rysk Yoghurt. Det blir galet gott att röra ner lite Kung Markattas lakritspulver i yoghurten, det tipset fick jag av min granne Helen och MUMS!!

En annan frukostfavorit är att göra Kesoplättar som Croque Monsieur, dvs med ost, skinka o fransk senap.

Jag föredrar att steka dem i stekpanna framför att grädda i ugn då blir de frasigare men i ugn funkar fint det också.

Fyra plättar får du genom att mixa ett ägg, 100g keso, 0,75 msk fiberhusk och en nypa salt.
Stek dem frasiga på båda sidor och när de är klara lägger du ost på två, på med en god rökt skinka o lite dijonsenap och mera ost. Lägg sedan de två andra plättarna ovanpå och tryck till lite och låt dem ligga en stund i stekpannan så osten smälter.
Mumsigt värre och mätt länge blir man!!
Grundreceptet på plättarna kan jag inte ta åt mig äran för utan det är ett recept som finns hur många gånger som helst på nätet.

Men i morgon blir det absolut Rysk Yoghurt med müsli och en kopp kaffe med grädde, ibland lyxar jag till det ordentligt o rör i lite grädde i yoghurten och det blir både godare och mättar längre!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards