Alla inlägg den 11 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 11 mars 2015 19:46

här får du mitt bästa tips på hur man får en vansinnigt god pizzasallad:

Hyvla vitkål med osthyvel eller strimla tunt i matberedare, ca 1,5-2 liter kål
Lägg i durkslag och häll över kokande vatten, ta en mortel eller potatisstöt och tryck igenom all kål så den blir mjuk, avsluta med att spola kallt vatten o tryck bort så mycket vätska du kan.
Häll den mjuka kålen i en skål och strö över ca 1-2 tsk fling- eller Himalayasalt, ca 1 tsk grovmalen svartpeppar samt lite valfria torkade örter, oregano och basilika är gott.
Rör om.
Häll över ca 1/2 dl god olja samt lika mycket äppelcidervinäger och blanda. Låt stå svalt och försök att inte äta upp allt på en gång....lättare sagt än gjort...fniss....

Jag gillar svartpeppar så jag tar lite mer....

Av Carry Jiewertz - 11 mars 2015 16:58

ikväll slutar mannen sent tyvärr så det blir väääldigt sen middag...vid 20.30 ca
Men en sak som jag märkt sedan jag började med LCHF är att jag inte påverkas av NÄR jag äter utan bara av HUR och VAD!! Och det gillas!!
Så nu har jag förberett för kvällens middag.

En kycklingwok som räcker till minst fyra portioner

Ca 500 G kycklingfilé
1 gul lök
1 röd paprika
1 färsk broccoli
100 g morot (äter du strikt så skippa den)
En bit vitkål om du gillar det - jag älskar smaken av vitkål som blir mild o god i wokpannan
Olja att woka i
Sockerärtor
Röd currypasta efter tycke o smak, jag brukar ta 1-2 matskedar
Shiratake Nudlar
Kokosgrädde eller kokosmjölk - 1-2 fp beroende på hur mycket sås du vill ha, jag tycker det räcker med en fp då jag toppar woken med vitlökscrème vid servering
Ev lite kinesisk soja eller salt

Skär kycklingen, paprikan och vitkålen o moroten i bitar, inte strimlor utan bitar
Dela broccolin, använd hela o skiva stammen
Hacka löken

Fräs kycklingen o tillsätt currypastan, i med moroten och löken och stjälkarna från broccolin, fräs några minuter och tillsätt vitkålen samt paprikan.
Häll på kokosgrädden/mjölken och låt allt puttra tills kycklingen är klar men morot o vitkål ska ha tuggmotstånd. Tillsätt broccolibuketterna och nudlarna (följ anvisningarna på förpackningen för hur du gör med dem) och låt alltihop bli varmt och toppa med sockerärtorna sist.

Vitlökscrèmen gör jag i ordning några timmar innan så den får mogna i kylen.

2 dl crème fraîche
1-2 vitlöksklyftor eller 1 vitlök solo, krossas
1 tsk flingsalt (det blir gott crunch av flingsalt)
1 msk god olivolja
Ca 1 tsk pressad citron

Blanda allt och låt stå i kyl, smaka av

Vill man ha en annan kall sås till så är det gott att blanda crème fraîchen med ca en msk curry och lite sweet chilisås eller nån annan chilisås med sting

På lördag ska jag göra smörgåstårta till Melodifestivalen...eller jag gör den på fredag så den får gotta till sig...så titta in igen om du vill ha recept på min goda smörgåstårta helt utan leverpastej o majonnäs!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards