Alla inlägg den 8 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 8 mars 2015 19:26

Ikväll firar vi mannen min och jag! Startade bloggen sent i torsdagskväll och på fredagen hade jag över 200 unika besökare! Tack alla som tittar in! Jag hoppas att ni ska kunna hitta något som gillas och att ni ska bli inspirerade till att laga mat!!
Så vi firar med en krabbrätt som jag lagade ofta på 80-talet, då kämpade jag med vikten o gick på Viktväktarna med jämna mellanrum och den här rätten kunde jag inte äta mycket av då...den var alldeles för "dyr" dvs det kostade för mycket av dagsransonen att äta fet mat!
Men idag kan jag till fullo njuta av maten jag lagar och älskar!!
I början när jag ställde om till LCHF (för ungefär ett halvår sedan) så kändes det vääääldigt konstigt att ha grädde i kaffet, smör till matlagning, gräddiga såser, smetana, fet yoghurt mm
Fick nästan dåligt samvete när jag åt...det har gått över nu!!
När jag var som störst så hade jag 2XL i tröjor o 54-56 i byxor...köpte kläder, int utifrån vad jag tyckte var snyggt utan vad som fanns i min storlek!!
I höstas när jag bestämde mig för att prova LCHF så hade jag 42-44 i jeans o L/XL i överdelar.
Idag har jag med LCHF gått ner femton kilo och totalt sen jag vägde som mest 50 kilo (ja ja det fattas fem hekto tills jag minskat 50...)
Att handla kläder är plötsligt roligt!!
För en månad sedan fick jag en massa kläder av min syster som också minskat i vikt, och förstå känslan när jag provar ett par jeans i stl 36 (de är antagligen stora i modellen, men jag tänker inte klippa bort storlekslappen som jag alltid gjorde förr) och jeansen sitter perfekt!!
Köpte nyss nya byxor o struntade i att prova...fick åka tillbaka med de i stl 40 o byta till 38! I'm Lovin' It!!
Det bästa med LCHF annars är faktiskt att jag aldrig blir tokhungrig, får aldrig blodsockerfall utan mår bara toppen!
En dag för mig kan se ut så här:

Frukost
Rysk Yoghurt med egengjord müsli på nötter och frön, och en kopp kaffe med en skvätt grädde.

Lunch
En omelett på två ägg, 2 msk grädde, lite riven ost och champinjoner, paprika och rökt skinka, samt lite sallad

Middag
Nån gryta på t ex kyckling, bacon, grädde, soltorkade tomater och kokt broccoli

Några mellanmål behöver jag inte!

Japp så nu firar vi både det ena och det andra ikväll och jag unnar mig ett glas torrt bubbel, tyvärr är det ofta hög sockerhalt i mousserande men ett glas eller två vid högtidliga tillfällen och när man vill fira är det värt!!

I de vackra ugnsformarna är det något som jag kallar Krabbvickning.

Ingredienser:
2 burkar salladskrabba
4 ägg
200 g färskost med vitlök
Sesamfrön/Blå vallmofrön

Gör så här:
Fördela salladskrabban i fyra smorda formar, eller lägg allt i en form, häll av vätskan från krabban först.
Vispa ihop ägg med färskost och häll över. Toppa med sesamfrön eller blå vallmofrön.

Grädda i 220 g 15-20 minuter, man får kolla när äggstanningen stelnat.

Det blir fantastiskt gott med en liten sallad till. Funkar även som förrätt så klart!!

Nu ska jag fundera över vad jag ska dela för recept i morgon.
Jag är glad över att några av mina vänner på Facebook tjatat på mig om att börja blogga om mat för nu fick jag verkligen en kick igen!!
Driver ju även två andra bloggar som du hittar i länklistan eftersom jag föder upp hundar och dessutom gillar att fundera över livet och dess vindlingar!
Önskar er en skön söndagskväll och kom gärna med förslag på typ av mat ni vill se i bloggen!

Av Carry Jiewertz - 8 mars 2015 14:17

Här kommer fem enkla rätter som passar att h med till jobbet, passar i och för sig att äta hemma också.

#Ostpaj#
4-5 bitar

Pajskal:
1 dl PO-fiber
1 msk Fiberhusk
1 dl oskalade sesamfrön
½ tsk bakpulver
75 g rumsvarmt smör
1 äggula
1 dl vispgrädde

1,5 dl lagrad riven ost

Blanda de torra ingredienserna och lägg i matberedare med smöret och osten.
Arbeta in äggulan och häll sen i grädden.
Platta ut i en rund springform och förgrädda i ca 10 min i 220°

Fyllning:
200 g riven stark ost, typ prästost
3 ägg
2 dl grädde
Några tag med svartpepparkvarnen
Ca 1 tsk flingsalt

Grädda i 220g ca 20-25 min

Pajen är god även kall.

Pajdegen blir fantastiskt spröd o knaprig tack vare ost och sesamfrön.

#Ratatouille#
4 portioner

1 zucchini
2 röda paprikor
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 msk olja, gärna olivolja
1,5tsk salt
2 krm svartpeppar
1 burk tomater av god kvalitet, gärna körsbärstomater
Örter efter tycke och smak, jag föredrar oregano och basilika, men timjan är också gott

Tärna zucchinin och paprikorna, finhacka lök och vitlök.
Fräs allt i olja så grönsakerna får lite yta, tillsätt salt och kryddor och häll över tomaterna.
Koka ihop ca 20-30 minuter.
Toppa gärna med lite riven parmesan vid serveringen.
Servera till t ex stekt kyckling, köttfärsbiffar, kallskuret.

#Kycklingpytt#
2 portioner

2 kycklingfiléer ca 200-250 g
1 msk olja
1 gul lök
250 g aubergine
2 vitlöksklyftor
2 stora tomater
Ca 100 g fetaost eller salladsost (som ofta är krämigare)
Några svarta oliver av god kvalitet, helst Kalamata
Salt och peppar
Ev mer Olja till stekning

Äter du liberalt kan du även ta ca 100 g palsternacka

Gör så här:

Skär kycklingfiléerna i små bitar, blanda oljan och krossad vitlök i en skål och låt kycklingen ligga och dra i oljan medan du skär övriga ingredienser i bitar.

Stek kycklingen i oljan m vitlök. Ta upp kycklingen ur stekpannan.
Fräs lök, aubergine och ev palsternacka i ca tio minuter, smaksätt m salt och svartpeppar.
Blanda ner kycklingen, tomat i klyftor, oliver och fetaost i bitar och låt stå på låg värme några minuter så allt blir varmt.

Servera med sallad

#Köttfärsbiffar#
4 portioner

500 g nötfärs
1 dl vispgrädde
1 ägg
200 g feta- eller salladsost i smulor
Ca 1 tsk salt, 1/2 tsk svartpeppar och 1/2-1 tsk sambal oelek
Ev vitlök

Rör ihop allt o forma biffar o stek i smör, stek sen 1-2 gula skivade lökar, koka ur pannan med soja o vatten o ev en skvätt rödvin o låt allt puttra ihop 20-30 minuter

Servera med grönsaker, kalla eller varma. T ex Brysselkål, Broccoli, Blomkål...


#Gulaschsoppa#
4 portioner

2 gula lökar
2 röda paprikor
2 vitlöksklyftor
2-300 g nötkött, t ex lövbiff
3 msk tomatpuré utan socker
6 dl köttbuljong, gärna fond
3 dl grädde
Salt
Svartpeppar
1 tsk oregano
2 tsk paprikapulver
Ca 2 msk smör till stekning

Strimla köttet och bryn det tillsammans med hackad lök, krossad vitlök och tärnad paprika i en stor gryta.
Tillsätt övriga ingredienser och låt koka ca 15 minuter tills köttet är mört.

Servera med smetana och Sesamknäcke (recept på det delade jag i går från lesscarbs.se)

Pannkaka kan ju passa bra som efterrätt till soppan.

Till fyra plättar vispar du ihop ett ägg med 1/2 dl grädde och en rågad tsk fiberhusk, låt svälla någon minut och stek sedan i kokosolja utan smak på båda sidor. Servera med hallon och ev vispad grädde, eller prova någon av Lindahls nya kvarg utan tillsatt socker, blanda i lite smetana eller grädde i kvargen.


Ha en härlig vecka med god nyttig mat!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards